LukkVi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern på Spleis eller finn lenken igjen i bunnen av siden.
Prosjektbilde for Vi ønsker å rekonstruere Tuneskipet og tilby formidlings- og opplevelsesaktiviteter på Glomma og Tunevannet

Vi ønsker å rekonstruere Tuneskipet og tilby formidlings- og opplevelsesaktiviteter på Glomma og Tunevannet

1. SAMMENDRAG:

Vi er et team som ønsker å bygge en fullt seilbar arkeologisk rekonstruksjon av Tuneskipet i full offentlighet i Fredrikstad med opprinnelig materialvalg, verktøy og byggemetoder. Skipsbyggingen er planlagt basert på et eksisterende rekonstruksjonsforslag av forsker og arkeolog Knut Paasche.

'Vikingverftet' skal bli en turistattraksjon på linje med Stiftelsen Nytt Osebergskip og byggingen av vikingskipskopiene Saga Oseberg og Saga Farmand i Tønsberg (byens største turistattraksjon). Bordganger vil bli kløyvd fra enorme eikestokker med kopier av verktøy fra vikingtiden. Det blir smie, båtbyggere, frivillige, håndtverkere, markedsfolk og ikke minst turistguide i full sving med historieformidling rundt Tunefunnet og Glomma-regionen i vikingtiden.

Etter byggeperioden skal vi tilby markedstilpassede og helhetlige formidlings- og opplevelsesaktiviteter basert på seiling/roing med rekonstruksjonen.

Prosjektgruppen er etablert. Vi har vært på befaringer på Isegran i Fredrikstad og Eid i Sarpsborg. Vi har presentert prosjektet i møter med politisk ledelse i Fredrikstad Kommune, Kultursjef i Sarpsborg Kommune og Fylkeskultursjef i Østfold Fylkeskommune.

Vi har søkt nevnte kommuner/fylkeskommune om midler til forprosjekt med formål å få utformet en detaljert prosjektbeskrivelse som skal danne grunnlag for å søke ytterligere midler til prosjektet. Forprosjektet har et totalt finansieringsbehov på kr 193.900,-.

Før byggestart må det i tillegg til forprosjektet gjennomføres et forsknings- og formidlingsprosjekt basert på det eksisterende rekonstruksjonsforslaget. Forskningsprosjektet skal søke å gi nye svar rundt Tuneskipets opprinnelige utseende, både av sikkerhetshensyn og som grunnlag for sertifisering. Modellbygging og testing av modellen er viktig for å klarlegge eventuelle svakheter og eventuellt foreta nødvendige justeringer i skrogformen før selve byggeprosjektet starter. Et eksempel på viktigheten av dette er Osebergkopien ”Dronningen”, som i 1987 sank under prøveseilingen og senere havarerte i Middelhavet. Senere tester av modell i tank ved NTNU i Trondheim, viste at skipet fikk baugbølgen over ripa og nærmest seilte seg ned ved mer enn 10 knops fart og 10 grader krenging. Finansieringsbehovet er kr. 800.000,-.

Prosjektets totale finansieringsbehov er på kr 17.493.900,- fordelt over en periode på 2,5 til 3 år. (pkt 10).

1. Overordnet mål

Det overordnede forskningsmålet er å få bygget en arkeologisk rekonstruksjon av Tuneskipet så nært opp til originalen som mulig, med opprinnelig materialvalg, verktøy og byggemetoder. Dokumentere byggeprosessen vitenskapelig, og lære mer om Tuneskipets sjødyktighet og seilingsegenskaper gjennom praktiske forsøk.

Det overordnede formidlingsmålet er å formidle Tunefunnet og Østfolds rike kulturarv fra vikingtiden til turister, innbyggere, skoleelever og andre interessenter, på en måte som skaper lønnsomhet, engasjement, fellesskap, samhandling, tilhørighet og nærhet til historien.

1.1. Hovedmål

  • Etablere 'Vikingverftet' på Isegran eller Eid ved Visterflo, og starte kjølstrekking i 2017 – 150 år etter at Tuneskipet ble gravet ut på Haugen gård i Rolvsøy.
  • Bygge en fullt seilbar arkeologisk rekonstruksjon av Tuneskipet, basert på endelige tegninger av forsker og arkeolog Knut Paasche. Skipet skal bygges i full offentlighet med opprinnelig materialvalg, verktøy og byggemetoder der dette er praktisk gjennomførbart. 'Vikingverftet' skal bli en turistattraksjon på linje med Stiftelsen Nytt Osebergskip og byggingen av vikingskipskopiene Saga Oseberg og Saga Farmand i Tønsberg (byens største turistattraksjon). Bordganger vil bli kløyvd fra enorme eikestokker med kopier av verktøy fra vikingtiden. Det blir smie, båtbyggere, frivillige, håndtverkere, markedsfolk og ikke minst turistguide i full sving med historieformidling rundt Tunefunnet og Glomma-regionen i vikingtiden.
  • Tilby markedstilpassede og helhetlige formidlings- og opplevelsesaktiviteter basert på seiling/roing med rekonstruksjonen av Tuneskipet.

1.2. Delmål

  • Gjennomføre et forprosjekt for å utarbeide en detaljert prosjektbeskrivelse som beskriver prosjektets forretningsmessige muligheter, matrielle og immatrielle verdier, overrislingseffekter, organisering, eierskap, budsjett, fremdriftsplan og finansieringsplan.
  • Gjennomføre et forsknings- og formidlingsprosjekt for å klarlegge eventuelle svakheter i skrogformen i form av modellbygging og tankforsøk.
  • Ferdigstille et pedagogisk opplegg med digitale verktøy til bruk i skolen.
  • Forhandle og forankre avtaler om produktpakking med kobling mot mat, historieformidling, underholdning og overnatting.
  • Forhandle og inngå sponsoravtaler.
  • Utarbeide søknader om midler og saksfremstilling til formannskapet i Fredrikstad Kommune og Sarpsborg Kommune

2. BAKGRUNN FOR PROSJEKTET

Innovasjon Norges strategiske valg om å løfte frem tematiserte opplevelser knyttet til Vikingtid sammenfaller med mange regioners satsing på temaet. Både Vikingskipshuset i Oslo, Vikinggården på Avaldsnes, byggingen av Sagastad og Myklebustskipet i Nordfjordeid, Midgardsenteret på Borre, Lofotr Vikingmuseum på Borg, samt byggingen av vikingskipskopiene Saga Oseberg (Osebergskipet), Gaia (Gokstadskipet) og Saga Farmand (Klåstadskipet) er eksempler på dette.

Glomma-regionen var et av maktsentrene i Viken under vikingtiden. Det er i år nøyaktig 150 år siden Tuneskipet ble gravet ut på Rolvsøy utenfor Fredrikstad. Skipet er idag ett av tre verdenskjente vikingskip utstilt på Vikingskipshuset i Oslo – en turistdestinasjon som trekker over 400.000 besøkende årlig.

Det originale Tuneskipet har vært utsatt for store endringer og påkjenninger fra det ble bygget i år 900-905, til slik skipet foreligger på Vikingskipshuset i dag. I årene før utgravingen var mye av jorden i gravhaugen fjernet for å bli brukt andre steder. Dessuten var haugen åpnet og delvis utgravd før den arkeologiske utgravningen. Dette førte til at det kom oksygen inn som bidro til å bryte ned skipet i gravhaugen. Tuneskipet ble utgravd på en tid da den moderne arkeologien enda ikke hadde funnet sin form. Skipet ble hentet ut av graven både raskt og røft. Det førte til at både mannen som var begravd i skipet og de fleste av gjenstandene han fikk med seg ble enten borte eller ødelagt.

Utgravingen ble ledet av professor Oluf Rygh, og varte bare om lag to uker. Fordi arbeidet gikk så fort, fikk skipet en nokså hardhendt behandling. Blant annet har skipet flere merker etter spadene som ble brukt. For å få skipet ut av gravhaugen ble det festet en treramme til undersiden av skipet. Det ble spent hester til rammen, og skipet ble trukket ut av gravhaugen og transportert til en elv i nærheten. Her ble skipet flyttet over på en pram og fløtet til fjorden, og videre inn til Oslo. Tuneskipet ble liggende utendørs en tid før det fikk et eget hus.

Skipet har siden 1930 stått utstilt på Vikingskipshuset i Oslo sammen med Gokstadskipet og Osebergskipet.

Arkeolog og forsker, Knut Paasche ved NIKU I Oslo, tok initiativ til å forske på Tuneskipet i en periode over 4 år, mens han var ansatt på Vikingskipshuset i Oslo. Arbeidet førte til at han tok sin doktorgrad på tema dokumentasjon og rekonstruksjon av arkeologiske objekter, på nettopp Tuneskipet. Dette arbeidet har videreutviklet gjeldende metode for dokumentasjon av arkeologiske skipsfunn.

Metoden innebærer blant annet at alt treverk på originalen er målt nøyaktig, avtegnet i størrelse 1:1, fotografert høyoppløselig og laserskannet. Skannet materiale er bearbeidet til tegninger og er ferdig 3D-modellert. Paasche har gått detaljert inn i emner som; trestruktur, tørking og fuktighetsnivå, sprekker, svinn og andre konserveringsmessige forhold, samt brukt viten om treet som organisk materiale, for å kunne rekonstruere treverket, og komme nærmere skipets opprinnelige form. I tillegg støtter Paasche seg på nøyaktige tegninger og målinger av skipet slik det så ut før skipet ble trukket ut av gravhaugen.

Forskningen avdekker at Tuneskipet er bygget av eikestammer hogget mellom år 900 og 905. Skipet hadde minst 12 bordganger og var derfor konstruert for å tåle havseilas. Det var også flatere i bunnen enn sine søstre fra Gokstad og Oseberg, og hadde dermed bedre bæreevne enn sine to «søsterskip». Ut fra et ekstra kraftig mastefeste kan man også konstatere at fartøyet hadde en langt større seilføring og kan ha gjort betydelig større fart enn de to mer kjente fartøyene fra Vestfold.

Prosjektet tar utgangspunkt i det eksisterende rekonstruksjonsforslaget fra forsker og arkeolog Knut Paasche.

3. FORMÅLET MED PROSJEKTET

  • Prosjektet har et viktig forsknings-, undervisnings- og formidlingsformål.
  • Byggeprosessen skal dokumenteres vitenskapelig, og skipet skal kunne fungere som en sikkerhetskopi for originalen på Vikingskipshuset i Oslo. Vitenskaplig forskning og testing skal søke å gi nye svar rundt Tuneskipets opprinnelige skogform og sjødyktighet.
  • En åpen byggeplass i Fredrikstad vil levendegjøre vikingtiden for både tilreisende og fastboende, bli en arena for sosial interaksjon, og bli en selvstendig attraksjon i byggeperioden. Utviklingen på byggestedet skal løpende formidles til skoleverk og publikum i inn- og utland.
  • Det ferdige skipet skal formidle Østfold og Glomma-regionen som det maktsenteret det var under vikingtiden, gjennom å tilby opplevelses- og formidlingsaktiviteter med basis i seiling/roing med Tuneskipet for tilreisende og innbyggere.

Vikingskipshuset i Oslo/Kulturhistorisk Museum oppga ti gode grunner for å bygge en kopi av Osebergskipet. Det samme gjelder også for rekonstruksjonen av Tuneskipet:

  • Lære mer om vikingskip gjennom praktiske forsøk.
  • God kulturhistorisk formidling regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Det ferdige skipet kan berøres og gi nærhet til historien.
  • Norge trenger en sikkerhetskopi for originalen, et Tuneskip på sjøen.
  • Vil bidra til ny forskning omkring vikingskip generelt og Tuneskipet spesielt.
  • Kompletterer kopisamlingen av verdens best bevarte fartøyer fra vikingtid.
  • Eksperimentering med rigg og seil vil gi ny kunnskap om vikingtidens seilas.
  • Stort potensiale som forsknings- og undervisningsobjekt både under bygging og bruk.
  • Et flaggskip som vil fremheve viktigheten av ny forskning og øke historienteressen.
  • Sikkerhetskopi for originalen.

4. MARKED OG MÅLGRUPPER

4.1. Konkurrenter

Våre nærmeste 'konkurrenter' vedrørende konseptet «Bygge, seile og ro med et vikingskip» er Stiftelsen Nytt Osebergskip i Vestfold og Vikingskibsmuseet i Roskilde. Begge er hjemstedenes største turistattraksjon.

4.2. Markeder med historiske koblinger

Vikinger er og blir et av de begrepene som oftest forbindes med Norge. «Vikingenes hjemland» er et selvskrevet reisemål når det gjelder vikingturisme. Vikingtiden er den mest myteomspunne perioden i vår historie sett i et internasjonalt perspektiv. Fra slutten av 700-tallet fram til midten av 1000-tallet reiste norske, svenske og danske vikinger sjøveien ut i verden. Fra Russland i øst, til Amerika i vest, fra Barentshavet i nord til Svartehavet i sør - vikingene satte sitt preg på Europa, og hentet impulser tilbake til hjemlandene sine. Disse kontaktpunktene er potensielle markeder. Norge besøkes årlig av ca. 5 millioner mennesker fra disse landene jmf. undersøkelser av Visit Norway. Vikingene har de siste årene for alvor også inntatt internasjonal TV og film.

4.3. De viktigste markedene for reiselivsbedriftene generelt i Østfold er Norge, Sverige, Tyskland og Danmark.

Østfold er et lite og kompakt fylke med 293.000 innbyggere (pr 1.1.2017). Ca. 5,5% av landets totale befolkning. Østfolds 6 byer, Askim, Fredrikstad, Halden, Moss, Mysen og Sarpsborg er trafikk-knutepunkter og tradisjonelle handelssentra med et yrende folkeliv. Samtlige Østfold-byer har togforbindelse til Oslo, med «Vestre og Østre linje».

I Østfold er det norske markedet det viktigste i dag, med ca. 80 % av alle gjestedøgn i fylket. Samtidig ligger det et stort uutnyttet potensial i de internasjonale markedene med historiske koblinger (pkt. 4.2). Sverige, Tyskland og Danmark er i dag de tre største utenlandske markedene, med 60 % av de registrerte utenlandske kommersielle gjestedøgnene.

  • 80,0 % av de besøkende var nordmenn.
  • 14,0 % av de besøkende var utlendinger.
  • 6,0 % av de besøkende var yrkesbetingede overnattinger (nordmenn og utlendinger).

Kilder:

Reiselivsplan for Østfold 2009 - 14, 2. utkast.

Opplevelsesnæringer i Østfold, Felles strategidokument for 2009 - 2014.

Økonomiske virkninger av reiseliv i Østfold 2009, TØI-rapport 1070/2010.

UTREDING OMKRING DRIFT OG ORGANISERING av det historiske Avaldsnesområdet.

Visit Norway.

4.4. Målgrupper

Målgrupper etter behov, personlighetstrekk og karakterbeskrivelser er avgjørende for å bygge databaser for de ulike grupper, slik at vi kan differensiere kommunikasjonen og opprette en god dialog.

Tuneskipet er verdenskjent. Å seile med en arkeologisk rekonstruksjon vil være en unik opplevelse, og være interessant for svært mange mennesker:

Nasjonalitet/alder/kjønn:

Opprinnelsesland rangert etter besøksstall fra Visit Norway:

Norge, Sverige, Tyskland, Danmark, Storbritannia, Finland, Nederland, USA, Frankrike, Russland, Italia, Spania, Belgia.

Alder: 30 – 54 og 0-17 (Vikingskipshuset i Roskilde).

Opprinnelsesland rangert etter besøksstall på nettstedet vikingr.news: Nasjonalitet: Norge, USA, Storbritannia, Tyskland, Sverige, Polen, Danmark, Canada, Nederland, Spania, Australia, Frankrike.

Alder: 45 – 54, 34-44, 25-34, 55-64, 65+, 18-24.

Kjønn: 60% Menn, 40% kvinner.

Yrkesbasert interesse:

Arkeologer, forskere, historikere, lærere, trebåtbyggere.

Interessebaserte målgrupper:

Opplevelsesinteresserte, historieinteresserte, håndtverksinteresserte, trebåtinteresserte, vikinginteresserte eller Re-Enactors er noen av flere målgrupper tuftet på interesse.

5. MATRIELLE OG IMMATRIELL VERDIER

Hvilken verdi har prosjektet i forhold til ulike grupper; være seg publikum, skole, turister, offentlig forvalting og forskning? Hva er verdien, materielt og immaterielt?

5.1. Hva får den besøkende igjen for besøket?

Tuneskipet er verdenskjent. Å seile med en arkeologisk rekonstruksjon vil være en unik, interessant og topp opplevelse for svært mange mennesker.

5.2. Hva får lokalsamfunnet igjen for sine økonomiske bidrag?

  • Miljømessig verdiskapning: Styrket kulturmiljø og reiselivstilbud, god ressursforvaltning.
  • Sosial verdiskapning: Engasjement, fellesskap, samarbeid/samhandling, sosial interaksjon, tilhørighet, glede, nettverk.
  • Kulturell verdiskapning: Lokal identitet, historieformidling, økt kunnskap om vikingskipskontruksjoner, stolthet.
  • Økonomisk verdiskapning: Økt turisme og turistkonsum, tilflytting, sysselsetting, nyetablering.

Kulturmiljøer og kulturminner er en viktig ressurs med høy verdi for lokalsamfunnet ved at det skaper forankring, engasjement og glede. Stor interesse for historielag, frivillige organisasjoner og arrangementer med fokus på stedegen kulturarv viser at kulturminner og kulturmiljøer vekker engasjement i lokalsamfunnet. Arrangementer og aktivitet rundt stedets kulturhistorie er med på å skape en positiv bevissthet rundt dette, noe som igjen vil bidra til å øke lokalbefolkningens identitetsfølelse og tilhørighet til stedet. Håndverk, kunnskap og tradisjoner er også kulturminner, og er like viktige å ivareta som fysiske kulturminner. Ved å skape en arena hvor slike aktiviteter gjennomføres, vil bevaring av kulturminner også være en ringvirkning av dette.

Jmf. TØI-rapport 1070/2010, 'Økonomiske virkninger av reiseliv i Østfold 2009', handlet turister det året varer og tjenester for om lag 2,15 milliarder kroner i Østfold (inkl. mva). Herav ble det beregnet et forbruk på 643 millioner kroner i Fredrikstad og Hvaler, 520 mill kr i Mosseregionen, 445 mill kr i Sarpsborg, 351 mill kr i Indre Østfold og 211 mill kr i Halden. Overnattingsgjestene stod for nær 80 prosent av forbruket. Overnattende turister bosatt utenfor Østfold stod for ca 1,54 milliarder kroner i forbruk, mens gjennomreisende og dagsbesøkende stod for ca 347 millioner kroner.

5.3. Hva får sponsorer igjen for sin støtte?

Medfinansiering gir sponsorer og samarbeidspartnere anledning til å engasjere seg, ta ansvar og bygge sin egen merkevare. Sponsorer får en unik måte å markedsføre seg på, både ombord på skipet, på infotavler ved vikingverft/havn, samt på våre digitale flater og informasjonsmateriell.

5.3.1. Sponsorprogram

Vårt sponsorprogram med 3-årige avtaler skaper trygghet og forutsigbarhet.

Sponsorer som bidrar med årlige beløp fra kr. 50.000 og oppover, får anledning til å bruke ferdig skip til kunde- og ansatteformål på gunstige vilkår, logoprofilering på web, samt egen plakett på prosjektet sponsortavler.

Sponsorer som bidrar med årlige beløp fra kr. 25.000 og oppover får logoprofilering på web, samt egen plakett på prosjektet sponsortavler.

Bli eier av en sittekasse (eikekiste) ombord på Tuneskipet!

For 10.000 kroner kan privatpersoner sikre seg selv, sin forening eller firma en 3-årig tilstedeværelse om bord på Tuneskipet! - Man får altså ikke en skipskiste til å ta med seg hjem, men et håndfast bevis om bord som forteller at man har gitt et verdifullt bidrag til et unikt prosjekt. Hver av skipets 24 roere skal ha en eikekiste å sitte på, og til oppbevaring av et minimum av private eiendeler. I likhet med skipet lages også kistene i eik og for hånd med vikingenes verktøy. For sponsorer blir det et skikkelig praktstykke de med stolthet kan vise fram ved fremtidige besøk om bord i Tuneskipet. Hver kiste blir utstyrt med et lite nummerert messingskilt med navn på sponsor.

Bli eier av et skjold ombord på Tuneskipet!

For 10.000 kroner kan privatpersoner sikre seg selv, sin forening eller firma en 3-årig tilstedeværelse om bord på Tuneskipet! - Man får altså ikke et skjold til å ta med seg hjem, men et håndfast bevis om bord som forteller at man har gitt et verdifullt bidrag til et unikt prosjekt. Hver av skipets 24 roere skal ha et skjold ved sin side. I likhet med skipet lages også skjoldene i eik og for hånd med vikingenes verktøy. For sponsorer blir det et skikkelig praktstykke de med stolthet kan vise fram ved fremtidige besøk om bord i Tuneskipet. Hvert skjold blir utstyrt med et lite nummerert messingskilt med navn på sponsor.

Bli eier av en åre ombord på Tuneskipet!

For 8.000 kroner kan du sikre deg selv, din forening eller ditt firma en 3-årig tilstedeværelse om bord på Tuneskipet! - Man får altså ikke en åre til å ta med seg hjem, men et håndfast bevis om bord som forteller at man har gitt et verdifullt bidrag til et unikt prosjekt. Hver av skipets 24 roere skal ha en åre å ro med. I likhet med skipet lages også årene i eik og for hånd med vikingenes verktøy. For sponsorer blir det et skikkelig praktstykke de med stolthet kan vise fram ved fremtidige besøk om bord i Tuneskipet. Hver åre blir utstyrt med et lite nummerert messingskilt med navn på sponsor.

Bli eier av en jernnagle!

Tuneskipet ble holdt sammen av ca. 2800 nagler av jern. De skal smis av våre smeder på Vikingverftet. Du vil motta en kopi av naglen og et kjøpsbevis som takk for støtten. En nagle koster kr. 1.000.

Donasjoner

Donatorer kan donere akkurat det beløpet de ønsker.

6. TUNESKIPETS VENNER

Vi skal etablere en venneforening med historieinteresserte og samfunnsengasjerte mennesker, bedrifter og institusjoner som gjennom foreningen ser en mulighet til å gi sin støtte til dette viktige prosjektet. Foreningen vil gjennom medlemmene bistå økonomisk og med dugnadsinnsats og andre ytelser, for å bidra til at prosjektet når sine mål. Foreningens aktiviteter vil hovedsaklig skje i Fredrikstad og Sarpsborg området.


7. HVOR ER VI IDAG?

  • Forsker og arkeolog Knut Paasche som også ledet forskningsprosjektet mht rekonstruksjon av Osebergskipet i samarbeid med båtbygger Geir Magne Røvik, har laget et rekonstruksjonsforslag til Tuneskipet. Rekonstruksjonsforslaget er nøyaktig 18,70 meter langt, 4 meter bredt og 1,3 meter fra reling til kjøl. Dette er rekonstruksjonsforslaget prosjektet skal basere seg på.
  • Prosjektgruppe er etablert. Prosjektgruppen er sammensatt av prosjekteier, Sales Agent Espen Oddhaug, båtbygger Geir Magne Røvik og representanter fra Visit Fredrikstad og Hvaler, Tune Historielag og Maritime Center Fredrikstad AS.
  • Vi har vært på befaringer på Isegran i Fredrikstad og Eid i Sarpsborg
  • Vi har presentert prosjektet i møter med politisk ledelse i Fredrikstad Kommune, Kultursjef i Sarpsborg Kommune og Fylkeskultursjef i Østfold Fylkeskommune.
  • Vi har søkt om midler til forprosjekt med formål å få utformet en detaljert prosjektbeskrivelse som skal danne grunnlag for å søke ytterligere midler til prosjektet.

Forprosjektet vi nå søker støtte til har et totalt finansieringsbehov på kr 193.900,-. Prosjektets totale finansieringsbehov er på kr 17.493.900,- fordelt over en periode på 2,5 til 3 år. Dette betyr at vi vil være avhengige av økonomisk støtte og betydelig med dugnadsarbeid for å lykkes. Vi vil benytte oss av alle de arenaer hvor penger kan finnes, det være seg hos myndigheter, stiftelser, legater, sponsorer, næringslivet og publikum. Gaver til et tilsvarende prosjekt i Vestfold (Stiftelsen Nytt Osebergskip) har allerede gitt oss klare signaler om at deler av de faste kostnadene kan påregnes skaffet fra både det offentlige og som gaver fra flere stiftelser og legater. De rene arbeidskostnadene på verftet må vi derimot regne med å skaffe som kontanter.

7.2. Forprosjektet har følgende hovedoppgaver:

1. Forretningsanalyse:

Reiselivsutviklingsselskapet Mimir skal utrede prosjektets forretningsmessige muligheter, organisering, matrielle og immatrielle verdier samt overrislingseffekter.

2. Nettverk og allianser:

Starte arbeidet med å bygge nettverk og allianser med reiselivs- og kulturnæringen i Østfold. Kartlegge aktuelle samarbeidspartnere, relaterte aktører og satsninger som kan bidra til å styrke vikingopplevelsen og formidlingen gjennom samarbeid: F.eks. historielag, vikinglag, markedsfolk, forelesere, guider, musikere, dansere, re-enactors, håndtverkere, restauranter, hoteller osv.

3. Produktpakking:

A. Starte arbeidet med produktpakking (helhelige opplevelser og aktiviteter med utspring i vikingtiden, mat, underholdning, overnatting og formidling).

B. Starte kreative prosesser med potensielle samarbeidspartnere med formål å framstille attraktive kulturprodukter med overføringsverdi til kulturlivets egne verdikjeder og andre deler av næringslivet. F.eks. Heldags gruppepakke med seile-/rotur på Glomma, vikinglunch ved elvebredden, handle vikingprodukter på vikingmarkedet, se og prøve håndtverkstradisjoner, delta i konkurranser som øksekast, pil og bue-skyting, glima-bryting, nyte et vikinggilde med historieformidling og påfølgende underholdning (musikk og dans, dramatisering med re-enactors eller kampgrupper) og til slutt overnatting. Salg av attraksjonsfoto, souvenirer og sponsorprodukter.

C. Forankre avtaler med samarbeidspartnere.

4. Planlagt spontanitet

Hvordan bli det selvfølgelige valg når tid skal fylles med noe meningsfullt? Skape 'reason to go' for alle årstider.

5. Sponsoravtaler:

A. Kartlegge selskap som oppnår høy overrislingseffekt ved økt turisme i Østfold: F.eks. Overnatting (hotell og camping), kurs- og konferansemarkedet, servering (restaurant), transport, dagligvarer, post/tele/bank/forsikring mm.

B. Kartlegge selskap som er opptatt av lokal økonomisk, kulturell, sosial og miljømessig verdiskapning som bl.a. tilflytting, sysselsetting og nyetablering: F.eks.: Post/tele/bank/forsikring, eiendom, bygg og anlegg, energi)

C. Inngå sponsoravtaler

6. Støtteordninger:

Kartlegge aktuelle støtteordninger med tidsfrister osv

7. Prosjektbeskrivelse:

Utforme en detaljert prosjektbeskrivelse basert på de prosessene som gjennomføres i de øvrige hovedoppgavene.


8. Formidling og vitenskapelig dokumentasjon

Formidling og vitenskapelig dokumentasjon under byggeprosessen

Rekonstruksjonen av Tuneskipet skal være en ”happening” fra første dag, og prosessen formidles fortløpende på nyhetssiden vikingr.news, til media og på prosjektets egne digitale flater.

Det skal løpende publiseres videoer og artikler fra byggeforløpet på byggeplassen, og annet innhold som er relatert til Tuneskipet og Glomma-regionens rike kulturarv fra vikingtiden. I tillegg til kiosk og infotavler om Tuneskipet og området generelt, er det planlagt et fast vikingmarked med salg fra boder samt via nettbutikk. Forskjellige begivenheter vil annonseres via sosiale medier, og interesserte kan melde sin ankomst der.

Det endelige resultat av byggeprosessen vil publiseres i en mindre utgave, som senere vil bli brukt i en større publikasjon av hele prosessen frem til ferdig skip og avsluttede prøveseilaser. Dette arbeidet må skje fortløpende, og det må arbeides parallelt med den vitenskapelige og populærvitenskaplige dokumentasjonen.

9. Selskapsform

Prosjekteier anser et ideelt aksjeselskap som den foretrukne selskapsform der et eventuelt driftsoverskudd pløyes tilbake i selskapet for eksempel i form av etablering av et utviklingsfond. Et aksjeselskap, med full styringsrett over ressursene, vil ha det nødvendige handlingsrommet til å agere effektivt i forhold til bemanning, ulike aktiviteter og markedet.

10. Budsjett og finansieringsplan

Budsjettkostnader, 2,5 - 3 år.

Forprosjekt forretningsmuligheter kr 193.900

Forsknings- og formidlingsprosjekt kr 800.000

Kjøp av arbeid/lønnskostnader kr 8.500.000

Materialkostnader kr 4.000.000

Tilrettelegging kr 1.500.000

Fraktkostnader kr 1.250.000

Leie/utvikle redskap kr 500.000

Diverse kostnader kr 750.000

Totalt kr 17.493.900

Finansieringsplan, Inntekter

Dugnadsinnsats kr 2.719.900

Tilskudd fra kommuner/fylkeskommune kr 2.500.000

Gaver fra stiftelser/legater kr 3.000.000

Sponsorprogram kr 8.254.000

Borgerfinansiering (Crowdfunding) kr 100.000

Venneforening kr 320.000

Butikk kr 400.000

Café kr 200.000

Totalt kr 17.493.900

Vi ønsker å rekonstruere Tuneskipet og tilby formidlings- og opplevelsesaktiviteter på Glomma og Tunevannet

1 000 kroner innsamlet

Refundert
Espen Oddhaug sitt profilbilde
Ikke-verifisert
Espen Oddhaug mottar pengene
Refundert
Del innsamlingen
Facebook
Twitter
Plakat
Lagre bildet på telefonen din og last bildet opp på Instagram som et vanlig innlegg eller i story.
Skriv ut en plakat og heng den opp i ditt nabolag eller legg den i naboenes postkasse.
Skriv ut QR-koden og vis den frem til potensielle givere slik at det blir enklere for dem å gi.
Espen Oddhaug er ansvarlig for innholdet i denne innsamlingen og for at pengene går til angitt formål. Mistanke om brudd på våre vilkår? Rapporter den til oss.

Se hva andre spleiser på 🙌

Tenker du på å lage en spleis til noe du brenner for? Vi har samlet et knippe inspirerende spleiser!
Se flere spleiser vi heier på

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×