Tips for å lykkes med dugnaden
Her har vi samlet suksesshistorier og enkle grep dere kan gjøre for å lykkes med dugnaden!
Spre budskapet
Fysisk:
- Bruk QR-koden på salgssiden til å selge produkter dør til dør
- Heng opp plakater i nabolaget
- Legg flyers i postkassa til naboene
Digitalt:
- Send dugnaden på melding til familie og venner
- Del dugnaden i sosiale medier
- Oppfordre andre til å dele dugnaden videre
- Tips lokalavisa om å skrive om saken
Inviter deltakere
Hvorfor invitere deltakere?
- Tallene våre viser at jo flere deltakere som lager en personlig salgsside, jo mer tjener dugnaden
- Deltakerne får mer eierskap over dugnaden
- Det er hyggelig for familie og venner å støtte et kjent fjes
Sånn funker salgssider:
- Dugnadsansvarlig sender deltakerne en link
- Deltakerne legger inn navn og bilde, enkelt og greit!
- Deltakerne deler salgssiden sin med venner, familie og kjente
- Alle salgssidene blir knyttet til dugnaden
- Dugnadsansvarlig får en oversikt over alle deltakerne og hvor mye hver har samlet inn
Engasjer med bilder, video og tekst
Det er viktig at dere legger litt innsats i dugnaden deres. Bruk tid på å skrive en fin, overbevisende tekst, som forklarer hvilke behov dere har og hva pengene skal gå til. Legg gjerne til bilder eller videoer som viser til planlagte prosjekt, klubbområdet eller laget som trenger støtten.
Med detaljert og relevant informasjon i beskrivelsen, blir det lettere å engasjere flere til å støtte akkurat deres sak.
Annet som er mulig på Spleis
Få med lokale bedrifter og sponsorer
Bedrifter og enkeltpersoner som gir mer enn 5 000 kr til dugnaden kan velge om de vil stå med navn, logo eller bilde i listen over «Spleisens sponsorer».
Sett opp en klubb/lagside
Klubben kan registrere seg på Spleis og legge til en kampanje på sin organisasjonsside som gjør det enklere å starte dugnader på Spleis.
Selg egne produkter
Bruk Spleis som betalingsløsning, men selg egne produkter ved å legge dem til som «belønninger» på dugnaden. Huk av for at dere trenger adresse dersom dere skal levere produktene til de som kjøper.