LukkVi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern på Spleis eller finn lenken igjen i bunnen av siden.
Prosjektbilde for La Emir få 15 år til å leve!

La Emir få 15 år til å leve!

Operasjon og veterinær regninger tilknyttet ulykken på Emir Radchan.

Vi trenger støtte til operasjon av Emir Radchan, en hest som har overkommet så mye at han fortjener én sjanse til!

Det er vondt for stoltheten å be om hjelp, og det føles hardt å spørre. Men flere rundt meg har uttrykt at de gjerne vil bidra til å redde denne hesten som betyr alt for meg så jeg kaster meg uti det og svelger heller egen stolthet! Det er vondt for stoltheten å be om hjelp, og det føles hardt å spørre. Men flere rundt meg har uttrykt at de gjerne vil bidra til å redde denne hesten som betyr alt for meg så jeg kaster meg uti det og svelger heller egen stolthet!

Den 28.februar 2021

Den 28.februar 2021 red søsteren min og jeg ut på en deilig søndagstur i nydelig vårvær! Vi tenkte det ennå var litt is igjen i skogen så vi tok på brodder på hestene og valgte å ri på andre siden av elva for å unngå fjellsidene tilfelle det var glatt. g jeg ut på en deilig søndagstur i nydelig vårvær! Vi tenkte det ennå var litt is igjen i skogen så vi tok på brodder på hestene og valgte å ri på andre siden av elva for å unngå fjellsidene tilfelle det var glatt.

Jeg red min flotte trofaste og veldig stødige hest Emir Radchan som jeg har hatt i 15 år! Vi kom inn på en sti hvor det var litt isete så vi valgte å skritte rolig og litt i kanten vekk fra fjellskrenten ned til elven. Jeg red min flotte trofaste og veldig stødige hest Emir Radchan som jeg har hatt i 15 år! Vi kom inn på en sti hvor det var litt isete så vi valgte å skritte rolig og litt i kanten vekk fra fjellskrenten ned til elven.

Før jeg engang rakk å blunke skled Emir med ett høyre bein, fallt på siden hvor han kastet meg i bakken hofta/ryggen først før hele hesten skled utenfor kanten og ned fjellskrenten! Jeg hadde en helt utrolig engel på vakt! Hadde jeg fallt andre veien (mot skrenten) ville jeg trolig ikke vært her i dag, og ihvertfall ikke på 2 bein og ett våkent hode!  Emir derimot smalt først inn i ett stort tre noen meter ned skrenten, der prøvde han å reise seg. Underlaget med mose skjulte speilblank is så han fallt på nytt og fortsatte å skli videre ned fjellskrenten på siden sprellende redd og uten kontroll. Jeg skled etter han i ren sjokk over hva som hadde skjedd før vi endelig stoppet på en liten utstikker rett før den iskalde sterke strømmen i elva bare var ett isflak unna oss.

Søsteren min og min andre hest stod i vanntro igjen på toppen av stien heldigvis!

Hun fra stien og jeg fra bunn av skrenten prøvde å finne en vei opp. Emir er normalt en veldig stødig klatrer og har aldri hatt problemer med hverken ujevnt terreng eller bratte skrenter. Men bakken var skummel, der den så trygg ut med mose eller lyng skjulte det seg speilblank is og tre ganger til fallt min kjære vakre, modige hest ned igjen i forsøk på å komme oss opp.

Vi måtte tilkalle nødetatene. Brannmannskap fra to ulike kommuner, politi og ambulanse kom til utsetting. Herregud og heldig vi er som har så fantastiske nødetateter! Ambulerende veterinær ble ringt, og rednings aksjon ble planlagt. Alle redningsfolk ene ble like overrasket over den utrolig utrygge og lumske underlaget i skrenten.

Min kjære Emir var helt utrolig, der på en 1,5x2m stor kant stod han tolmodog og rolig imens brannmenn skled ned skrenten, brukte motorsag rett over hodet hans og bak han for å rydde unna trær for planlagt rednings rute. Min modige og tillitsfulle hest, som har vært igjennom mer enn noen burde måtte. Han begynte å bli veldig sliten og beina var blodig etter gjentagelse fall og slag ned skrenten. Brannvesenet ville prøve å dra han opp med hjelp av hans egen kraft så vetrinær ga smertestillende før han fikk en lastestropp rundt over ryggen og mellom frambeina. Men Emir var for sliten, han skled, fallt på knærne og maktet ikke å gi mer. Alle 12 brannmennene pluss politi prøvde å dra alt de kunne men Emir datt på ryggen og ble liggende apatisk og tom i blikket. Han var så sliten, og så ut til å ha gitt opp.

Jeg begynte å tro dette ville ende opp i avliving nede på bunnen av skrenten. Det så utrolig mørkt ut og timene gikk. Nødetatene lovte meg at de ville bruke helikopter om de måtte, hesten skulle opp og det i livet! Tenk det, fantastiske flinke brannmenn som gir alt de har for en hest, min hest og det var utrolig sterkt å se hvor mye de jobbet med å få reddet hesten min. Det kjæreste jeg har!

Redningen ble stygg, og den var brutal. Emir ble neddopet så mye (ambulerende veterinær sa hun hadde aldri noen sinne gitt så mye dop noen gang) for å tvinge Emir ned i liggende stilling. Og Emir, han hadde vist ikke gitt helt opp for han ble redd og instinktene slo inn hvor han sparket febrilsk rundt seg hengende etter laste stroppen, 2 vinsjer festet i to sekshjulinger og ett titalls brannmenn rundt ham. Å dra han opp tok tid og det var ett gjentagende mønster med -vinsje opp en meter, etterfulgt av Emir sparke rundt seg, brannmann som ga livet som innsats med å holde hodet hans unna trær og steiner å slå seg på, vinsje 1 meter til og gjenta...

4 timer fra første nødetat team ankom til Emir var vinsjet opp på trygg grunn! Jeg har aldri i mitt liv følt så mye på en gang når han reiste seg opp på fast grunn med alle brannmennene rundt ham og jeg tror det var mer enn bare min øyekrok som var fuktig på det tidspunktet!

Emir var i livet og han var hjemme! Menenslik forferdelig ulykke samt en traumatisk rednings aksjon hadde gitt Emir den hardeste julingen mulig å komme ut av oppreist tror jeg. Han var naturligvis medtatt, utslitt og i veldig sterke smerter de første dagene. Vi var redde for muskel rupturer i brystet etter lastestroppen, og hevelsene gjorde det umulig å diagnostisere noe slikt den første uken. Alle fire beina var hovne som tømmerstokker, fulle av sår og godt forslått. Og brannsårene! Han hadde kjempe svære dype og utrolig vonde brannsår under magen og mellom frambeina etter rednings aksjonen.

Min helt utrolig snille og ennå mer uforståelige tillitsfulle Emir har latt meg rense, stelle og behandle uten ett eneste surt fjes. Veterinær har fulgt han nøye opp og da og med fremmed menneske har han vært magisk snill og så utrolig tillitsfull.

Det har tatt lang tid, men nå har sårene begynt å gro fint, ingen rupturer i brystet og tre av fire bein ser ut til å ha kommet fra det hele med kun sår!

MEN venstre bakbein, har ett beinbrudd. Dette var det vi fryktet siden hevelsen ikke ville ned når de andre benene viste bedring dag for dag. Dette venstre beinet hadde Emir også ett hovbeinsbrudd (fullt brudd med fraktur opp i ledd) tilbake i 2010. Den gangen dekte forsikringen mye og vi var veldig takknemlig!

Dette bruddet Emir har fått nå er ett griffel beina brudd (2 brudd med dårlig beliggenhet ) som kan opereres! Prognosen er veldig bra etter operasjon med forholdsvis kort bokstid etterpå (som Emir hater). Med gode muligheter for å bli smertefri og komme tilbake i bevegelse etter rekovolansen.

Med Emir sin skadehistorikk på hans snart 17 år ble forsikringen vi hadde dyrere og dyrere med mindre dekning for hvert år. Samt at da venstre bakbein ble 'avskrevet' allerede i 2010 etter beinbrudd et den gangen. Så alt må betales av egen lomme.

Så da kommer min stolthet-svelging, Corona har preget oss alle og det har ført til at min bufferkonto er mager etter mange mnd med permittering og økte kostnader som vi alle har kjent på det siste året.

Operasjonen, ambulerendevetrinær og oppfølgning av vår veterinær for denne ulykken er heldigvis ikke den mest kostbare, vi har vært så utrolig heldig! Men dette er en sum jeg desverre ikke har.

Om du skulle føle du vil støtte oss og hjelpe ville vi vært så evig takknemlige at ord kan ikke engang få sagt det godt nok!

Emir er min konge, mitt alt, mitt liv! 15 år sammen er en veldig lang tid, og denne hesten har vært med meg gjennom den største klisjeen som finnes nemlig å gå fra barn til voksen med alt det måtte innebære. Vennskap, kjærlighet, sorg, dødsfall i familie, depresjon, skole og min største lidenskap nemlig dressur! Emir har vært der hver dag 365dager i året for meg i 15 år, jeg håper på 15 år til! Det fortjener han, og med det motet, styrken og kjærligheten han har er 15 år til barnemat! <3

Alle bidrag hjelper, vi er så takknemlig for å ha overlevd!  Nå drømmer vi om å få leve ennå fler år sammen!

Alle bidrag til gå utelukkende til dekning av operasjon og veterinær regninger tilknyttet ulykken <3

La Emir få 15 år til å leve!

43 320 kroner innsamlet

Avsluttet
Del innsamlingen
Plakat
Lagre bildet på telefonen din og last bildet opp på Instagram som et vanlig innlegg eller i story.
Skriv ut en plakat og heng den opp i ditt nabolag eller legg den i naboenes postkasse.
Skriv ut QR-koden og vis den frem til potensielle givere slik at det blir enklere for dem å gi.
Celine Alise Leviathana er ansvarlig for innholdet i denne innsamlingen og for at pengene går til angitt formål. Mistanke om brudd på våre vilkår? Rapporter den til oss.

Se hva andre spleiser på 🙌

Tenker du på å lage en spleis til noe du brenner for? Vi har samlet et knippe inspirerende spleiser!
Se flere spleiser vi heier på

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;