Dablo - Samisk spillkultur i digital drakt
Spill er kultur
All kultur blir tatt vare på og videreutviklet gjennom generasjoner ved at man finner interesse og glede i det man tar del i. Musikk, språk, lek og læring er viktige kulturbærere og som er med på å holde tradisjonelle verdier levende så lenge som mulig.
Spill er en sterk og viktig kulturbærer og derfor vil vi lage en digital versjon av Dablo. Vi mener det er for få spill og transmediale løsninger på samisk og ønsker å gi en fantastisk spillopplevelse for de som har disse som morsmål eller sidemål.
Hva er Dablo?
Vi ble satt på sporet av et historisk samisk spill som heter Dablo. Ordet «dablo» kommer fra et samisk ord som rett og slett betyr «brettspill» eller «spillbrett». Første gangen Dablo er omtalt er i 1767 av professor og språkviter Knud Leem. Men opphavet til denne spill-familien går tilbake til 900-tallet og man antar at denne spill-familien er opphavet til Dam.
Dablo-spill er en familie av spill som har vært i bruk fra nord til sør i Sápmi. Det har fantes svært mange lokale varianter av dablo — med ulike brett, ulike antall brikker i spill, og ulike regler. Dablo-spillene inngår i en større familie av lignende spill som vi kaller alquerque-spillene. Det var i den arabiske verden at folk først begynte å skrive om slike spill, så mange antar at de oppstod i Midt-Østen eller Nord-Afrika.
Vi ble tent på ideen når vi leste forskningsartikkelen til Mikkel Berg-Nordlie som er forsker på OsloMet, og vil du vite mer om Dablo se gjerne artikkelen som er publisert hos UiT - Norges arktiske universitet: Dablo
Målgruppe for spillet
Ønsket er å utvikle versjoner av spillet for nettbrett og smarttelefoner. Aldersgruppen er alle aldre og for de med samisk som morsmål eller andrespråk. Spillet blir også tilgjengelig på bokmål slik at man kan spille mot hverandre uavhengig av hva som er ens morsmål.
Spillet kan også bli et nyttig verktøy for barnehager og skoler som ønsker engasjerende digitale spill på samisk, og eventuelt undervise mer om den samiske kulturen i Norge.
Mål for fase 1:
- Lære mer om de opprinnelige spillereglene ut i fra forskningen som er gjort hittil
- Finne ressurser som kan oversette spillet til nordsamisk
- Designe et komplett spillkonsept med tilhørende concept art. (Game Design Document)
Mål for fase 2:
- Utvikle en spillbar prototype
- Alfa-testing i lukket brukergruppe
Mål for fase 3:
- Utvikle lanseringsklar versjon for iOS og Android
Hvem skal utvikle spillet?
Kunnskapstrening IT er en organisasjon som jobber med ungdom i utenforskap, men som ønsker å finne veien til et inkluderende samfunn via arbeid eller utdanning. Og veien kan gå via digitale utviklingsprosjekter som spillutvikling. Spill har alltid skapt mestring og glede for mennesker. Og Kunnskapstrening bruker utvikling av spill til å skape mestring og glede sammen med ungdommene vi jobber med.
I et et spillprosjekt som Dablo vil våre talenter få trene på illustrasjoner (concept art), 3D-design, programmering, spillteori, krative prosesser i spillutvikling og det å kjenne mestring gjennom å jobbe med noe man liker.
Sammen med faglige veiledere innenfor spilldesign og spillutvikling vil talentene være med å skape et ferdig spill tilgjengelig for et nasjonalt marked.
For mer info om Kunnskapstrening IT se: www.kunnskapstrening.no
Til alle våre støttespillere
De som støtter med valgfritt beløp vil få tilgang til å teste Beta-versjonen av spillet når denne er klar. Vi vil trenger epost-adresse som kontaktinfo for dette