Dokumentarfilm: Kongoveteranene
På 1960-tallet tjenestegjorde et trettitalls norske piloter og maskinister i en av de største FN-operasjonene noensinne. Operasjonen skulle stabilisere staten Kongo som var på vei inn i en blodig borgerkrig. Soldatene ble spredt i små grupper over store områder. Helikoptre ble brukt til å bringe inn mat og forsyninger. Mange av helikoptrene ble fløyet av nordmenn.
Veteraner forteller for første gang
De norske pilotene opplevde dramatiske ting. Flere ble tatt til fange og truet på livet. Andre gjennomføre dramatiske redningsaksjoner. Da de kom hjem, ble de glemt.
For første gang forteller veteranene om det de opplevde. I en tid hvor stormaktene igjen tar seg til rette, reflekterer filmen over det FN som aldri ble. Og ved hjelp av unike arkivopptak viser filmen hvordan FN en gang var sentrum for verdenspolitikken.
Jeg som lager denne filmen har bakgrunn som journalist og dokumentarfilmskaper. For fem år siden skrev jeg en lengre reportasje om Kongoveteranene for Morgenbladet. Jeg forsto raskt at veteranenes historier fortjente et større publikum.
Jeg har jobbet flere år med prosjektet og har flere hundre timer med filmopptak. Nå trenger jeg din hjelp til å gjøre filmen ferdig. Pengene du gir går rett til produksjonen, slik at filmen kan klippes, lydlegges og ferdigstilles.
Hvorfor trenger jeg penger?
Å lage profesjonell film koser penger. Mange av utgiftene påløper i etterarbeidet. For å gi ett inntrykk av hva slags kostnader det er tale om, har jeg satt opp en foreløpig budsjett.
- Arkivmateriale (Reuters): 28,000.-
- Klipping: 40,000.-
- Utvikling av musikk: 40.000.-
- Etterarbeid på lyd: 30,000.-
- Fargekorrigering: 20,000.-
- Bruk av animasjon: 25,000.-
- SUM: 183,000.-
Dette er i utgangspunktet et beskjedent budsjett og jeg er innstilt på å ta mye av kostnaden selv. Jeg har søkt penger fra Fritt Ord til å dekke en del av utgiftene. Likevel vil alle eksterne bidrag være til stor hjelp for å få realisert prosjektet.
Bli med å bidra til at FN-veteranenes innsats for freden i Kongo, skal bli bedre kjent.