LukkVi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern på Spleis eller finn lenken igjen i bunnen av siden.
Prosjektbilde for Trykking av boken om Frakteskuta «Uroa»

Trykking av boken om Frakteskuta «Uroa»

Vi samler inn penger til trykking av boken "Frakteskuta «Uroa» - Det glemte kapitlet i kysthistorien til Lofoten og Vesterålen”

Prosjektet rundt frakteskuta «Uroa» startet i april 2017 på bakgrunn av utgivelsen av Per Rydheims bok “Vesteraalske - Vesteraalens Dampskipsselskab 1881-1988”. Her er hvert eneste skip i flåten til VDS nøye omtalt, men med ett unntak. M/S «Bleik», en frakte og bygderute båt, med kun tre års fartstid i rederiet hadde en tynn og mangelfull histoire. Som VDS-entusiast og “lokalhistoriker” dukket det opp mange spørsmål rundt denne båten og dens historie. Undertegnede, Thomas Gundersen, og min kollega ved Vesterålsmuseet, Reidar Berg, begynte dermed arbeidet med å avdekke denne ukjente historien.

Prosjektet skulle i utgangspunktet ende opp som en avisartikkel rundt M/S «Bleik», det glemte kapitlet i VDS-historien, men så gravde vi oss frem til forhistorien til båten. Historien til «Bleik», originalt «Uroa», starter på Borhaug Båtbyggeri på Lista i Vest-Agder i det herrens år 1906. Båten var kontrahert av Bernhard Dahl, væreieren i Nusfjord i Lofoten, og fikk navnet «Uroa». Fartidsstiden som frakteskute i Lofoten varte fra 1906 til 1941. I krigens andre år ble «Uroa» satt inn i en kombinerte bygde- og frakterute på Andøya om vinteren og bandet sammen øya når veien snødde igjen. Her ble hun etterhvert værende og i 1948 ble skipet oppkjøpt av Vesteraalens Dampskibsselskab på Stokmarknes. I VDS sitt eie ble hun omdøpt «Bleik» og fortsatte i denne bygderuten på Andøya. I 1950 ble denne ruten nedlagt og «Bleik» var dermed overflødig for rederiet. I august samme året ble båten solgt tilbake til Lofoten. Den nye eieren var væreieren på Å og firmaet het S. H. Ellingsen. Her fortsatte hun sin karriere som frakteskute. I 1951 ble nok et navnebytt foretatt og hun fikk da navnet «Åga». I januar 1956, under en voldsom nyttårsorkan som herjet i Nord-Norge, forliste «Åga» ved fiskeværet Tind i Lofoten. Etter å ha slitt seg fra fortøyningen på havna på Tind rak «Åga» opp på et skjær og i etterkant ble båten kondemnert og hugget opp.

I et halvt århundre seilte «Uroa» som frakteskute i Lofoten og Vesterålen under forskjellige navn og eiere. Frakteturene kunne gå fra Hammerfest i nord til Kristiansund i sør. Denne delen av kysthistorien vår er lite omtalt og dette ønsker vi å gjøre noe med.

Boken “Frakteskuta «Uroa» - Det glemte kapitlet i kysthistorien til Lofoten og Vesterålen” vil trolig komme vinteren 2019.

Denne Spleisen er satt opp kun for å dekke deler av kostnadene for trykkingen. Det resterende skal vi hente hos sponserer i form av foreninger o.l.

Trykking av boken om Frakteskuta «Uroa»

4 350 kroner innsamlet

12 givere
Avsluttet 31.12.2018
124% av 3 500 kr
Thomas Gundersen Fredriksen sitt profilbilde
Verifisert
Thomas Gundersen Fredriksen mottar pengene
Avsluttet
Del innsamlingen
Facebook
Twitter
Plakat
Lagre bildet på telefonen din og last bildet opp på Instagram som et vanlig innlegg eller i story.
Skriv ut en plakat og heng den opp i ditt nabolag eller legg den i naboenes postkasse.
Skriv ut QR-koden og vis den frem til potensielle givere slik at det blir enklere for dem å gi.
Thomas Gundersen Fredriksen er ansvarlig for innholdet i denne innsamlingen og for at pengene går til angitt formål. Mistanke om brudd på våre vilkår? Rapporter den til oss.

Se hva andre spleiser på 🙌

Tenker du på å lage en spleis til noe du brenner for? Vi har samlet et knippe inspirerende spleiser!
Se flere spleiser vi heier på

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×