Kunstlaboratorium- en mulighet for alle
Mange har kanskje fått med seg at Ben Fogle og filmteamet i New life in the wild besøkte oss på Natthagen i Julussdalen sommeren 2025 og gjorde opptak her. Vi håper episoden blir vist på TV i Norge i løpet av året. I episoden er Ben med og rydder i et overbygg som skal bli til noe helt nytt: Natthagen kunstlaboratorium.
I programmet snakker vi om hvordan kunst kan være med på å gjøre livet bedre. For at det skal skje, må kunsten være tilgjengelig overalt – også her ute i den store «Taiga».
Her ser du overbygget vi begynte å rydde sammen med Ben. Hva skal det bli til?
Vi vil skape et iaboratorium/ verksted for forskning – en plass der alle kan være med, både som deleiere og som aktive deltakere i kurs og temaworkshops. Kunstlaboratoriet skal også brukes til mindre konserter.
Sammen med Ben startet vi grovryddingen, og mye arbeid gjenstår.
Vi er opptatt av gjenbruk og resirkulering, og på samme måte skal dette bygget vokse frem i løpet av sommeren, tidlig høst 2026. Nå har vi reisverket og et tak – resten skal vi skape steg for steg.
Byggeplanene for kunstlaboratoriet er:
- sette inn en «vegg» av gamle vinduer kombinert med panel
- legge gulv, både i tre og grus
- bygge arbeidsbenker som kan heises mot vegg så vi kan frigjøre gulvplass
- bygge en egen «visningsvegg» for arbeider som skapes i kunstlaboratoriet
- i samarbeid med en keramiker bygge en keramisk ovn, slik at vi kan arbeide med leire
Hele bygget er på litt mer enn 100m2.
Hvorfor gjør vi dette? Fordi vi vil få kunsten levende ute på bygda. Vi ønsker at alle som vil, skal kunne delta på workshops, og at besøkende i sommersesongen kan møte kunstnere i arbeid. Vi vil at folk skal lære å bli glade i kunst, og at de bringes inn i en ny verden av opplevelser.
Kunstlaboratoriet vil bli en del av kunst- og kulturstien i Natthagen – en sti med kunst og kultur i skogen. Mange, veldig mange har gått stien, også turister fra fjern og nær. Langs stien finner du kunstinstallasjoner av både norske og utenlandske kunstnere.
Hva får du igjen for å være med på denne spleisen? Vi lager en egen plakett hvor bidragsyterne kan få navnet sitt, hvis de ønsker det. Anonyme givere blir selvsagt respektert.
Filmteamet var hos oss i en uke. Her ser du fotografene, lydtekniker, Ben Fogle og TE. De to produsentjentene hadde akkurat gått for å ta seg en liten lunsj.
Vi gleder oss til veien videre – og ønsker deg varmt velkommen ombord.

