Samlet inn 1 million kroner med digitalt løp

I mai ble «Hele NLM Løper» arrangert. På kort tid klarte det digitale løpet å samle inn nesten én million kroner! Folk ble oppfordret til å lage sin egen innsamlingsaksjon eller sponse en løper.

Et digitalt løp på tvers av landegrensene

Da NLM skulle arrangere sitt årlige misjonsløp i mai, lot de seg ikke stoppe av utfordringene sosial distansering bød på. Det var plutselig ikke et alternativ å løpe sammen fysisk. Løsningen ble et digitalt løp. «Hele NLM Løper» hadde som hensikt å samle inn penger til organisasjonen og samtidig skape samhold på tvers av landegrensene. Tanken var at alle kunne delta, uansett hvor de var; på et tak i Peru, en parkeringsplass i Porsgrunn eller en tursti. NLM oppfordret folk til å lage sin egen innsamling, eller sponse en av løperne. I tillegg ble det sendt en 12-timers direktesending fra hovedkontoret med underholdning og oppdateringer fra hele verden. Innsamlingsaksjonen samlet inn nesten en million kroner, fordelt på 80 ulike innsamlinger! 

NLM var en av de første organisasjonene til å teste ut Spleis Pluss-planen. Organisasjonen trengte en plattform hvor det var mulig å samle flere innsamlinger på en og samme side. De ønsket full oversikt over totalt innsamlet beløp og ulike innsamlinger. Det var viktig at det skulle være enkelt å starte en innsamling, men det måtte også være rom for å skape eget innhold. For å gjøre det så enkelt som mulig å komme i gang, ble det laget en innsamlingsmal med ferdig innhold. De som ønsket kunne i tillegg legge inn egne bilder, video og tekst. 

- I forbindelse med arrangementet «Hele NLM løper», benyttet vi Spleis Pluss. Det var viktig for oss å velge en plattform som kunne bidra til å spre engasjement, at det var enkelt å opprette sin egen innsamlingsaksjon og at givere kunne få skattefradrag på gaven. Spleis Pluss leverte på alle disse områdene, forteller Grete Haukelid, markeds- og innsamlingsleder i NLM. Den nylanserte Spleis Pluss-planen gir organisasjoner som ønsker å samle inn mye penger et verktøy som gjør det enkelt å engasjere og følge opp givere. Les mer om Spleis Pluss.

Spredning av aksjonen

For å spre arrangementet brukte NLM sosiale medier aktivt. I forkant av løpet ble det opprettet arrangement på Facebook for direktesendingen der de også linket til innsamligssiden. Eventet ble spredd på egne nettsider, sosiale medier og nyhetsbrev, og fem personer i organisasjonen opprettet en egen innsamling uken før eventet. Dette var viktig for at andre kunne la seg inspirere til å være med. Disse fem spredde så innsamlingen i sine egne kanaler, og ble da gode ambassadører for siden og eventet. En stor jobb ble lagt i å legge ut oppdateringer med bilder, tekst og video både før, under og etter aksjonen.

En velykket innsamlingsaksjon

Til tross for at misjonsløpet ble helt annerledes enn tidligere, ble NLM godt fornøyd med arrangementet.

- Vi var helt avhengig av en god plattform for at dette skulle bli en suksess. Men nesten like viktig var god service fra Spleis. Vi kjente at Spleis leverte på dette punktet. Planen er enkel og intuitiv i bruk både fra organisasjonen, innsamler og giver sin side. I tillegg er den fleksible nok til at man kan gjøre sine tilpasninger, samtidig som den er fast nok slik at man som innsamler slipper å bygge sin innsamling fra bunn av. Dette var viktige faktorer for at arrangementet skulle fungere godt! Forteller Grete. 

På spørsmålet om hva som burde vært annerledes, understreker Grete at belønningsfunksjonen burde vært bedre kjent; - Det var mange som ønsket å kjøpe belønninger og det var tydelig at dette ga en ekstra verdi til innsamlingene.

Nysgjerrig på om Spleis pluss er noe for din organisasjon? Les mer om Spleis Pluss.

Få store ting til å skje med folkefinansiering og Spleis

To som jubler med lyspære over hodet
Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×