Skøytevern har båten Vareid som nå trenger vedlikehold.
Litt om Skøytervern
Skøytevern ble etablert som en forening i august 2014. Vi er levende opptatt av å ta vare på historiene om fiske og kystkulturen som har preget disse fiskeskøytene og kuttere.
Foreningen har et styre med 4 medlemmer. Kutteren Vareid skal for det meste holde til i Ålesund der medlemmene jobber med å få til et miljø for de som elsker å holde på med båter/skøyter.
Utviklingen er dessverre blitt slik at fiskeskøytene og kuttere forsvinner en etter en. Det kan være forskjellige grunner til at mange fiskere må avvikle driften: Økonomi, fiskeren har nådd pensjonistalderen, båten har for liten kvote, eller det skjer en fusjon med å slå sammen kvoter med andre og mer moderne fiskebåter. Dette er noe som skjer langs hele Norskekysten.
Fiskeskøyter og kuttere som taper terreng grunnet for liten lastekapasitet har ikke dagens komfort som ansatte mer og mer krever. Alle som har hatt ei fiskeskøyte savner sjelen som de gode sjøbåtene har. Den kan ikke gjenskapes i de nye mer moderne båtene.
Det er her vi i Skøytevern kommer inn med et ønske å ta vare på noen av disse fine båtene. Dette for å vise frem båtene og fortelle om historiene som hver fiskeskøyte og kuttere har. Det er mange gode historier som må fortelles, og mange bilder som må vises slik vi får tatt vare på minnene.
Se vår Facebook side der vi har 890 følgere for mer informasjon www.skoytevern.com/412577549
Vi har også ei egen nettside som har hatt 104 000 besøkende på siden 2015 www.skoytevern.com
Skøytevern har pr i dag båten Vareid.
Vareid bør settes på land i noen uker.
Vi bør sette Vareid på land for å gjøre viktige vedlikehold. Vareid er ikke tett lenger. Vi lenser nå 1 gang pr uke som har vært en øking da for noen mnd siden lenser hver 14 dag. Båten er bygget i 1967 som trenger mye kjærlighet og vedlikehold. Det som haster nå, er å dreve opp igjen under vannlinjen samt skifte ut noen bolter samt gå igjennom treverket ellers for å se at alt er vel. Justere propell samt skifte sink og sjøsette båten.
Vi hadde Vareid på land for 2 år siden der vi folk fra Hardanger fartøyvernsenter var inn om å sjekket skroget som de den gang synes så bra ut. Det sa også i fra til oss at neste gang Skøytevern tar båten på land bør den dreves om. Vi har nå kommet ditt.
Nating av skroget på Vareid
Nating
Et Trædæk, der er tilbøjeligt til at slaa sig læ i Varmen, bør ikke spules om Morgenen, men om Aftenen, eller hvis det er meget ubelejeligt, i det mindste aftørres med en Svaber efter endt spuling om Morgenen og om muligt overhældes med Vand efter Solens Nedgang. Naar Vandet paa et Trædæk fordamper hurtigt af stærk Solbestraaling, vil Plankerne trække sig sammen og Dækket efterhaanden blive læk. Det er især Tilfældet med ældre Trædæk, hvis Planker er blevet lidt porøse, eller ved omtrent nye Trædæk, hvortil det er brugt for friske Planker.
(Bjarne Winther: Hvordan vedligeholder jeg mit skib)
Utklipp fra vårt vedlikeholdsprogram som viser måten vi skal jobbe på
Driving
Når vi setter drevet med går vi alltid framover. Med jernet lager vi en liten løkke, og holder jernet i natet idet vi slår til. Det hele farer et stykke inn i natet, og når vi drar jernet ut igjen blir drevet sittende. En ny løkke på drevet med påfølgende slag. Sånn fortsetter det hele dager i strekk. Settjernet holdes ikke 90 grader på skroget, men er holdt litt på skrå slik at hodet kommer litt lenger fra oss enn bladet. Når man slår drevet litt skrått inn mot den foregående løkka blir drevet pakket. Man har med litt trening mulighet til å kontrollere hvor mye drev som må settes på ethvert sted. Natene er ikke alltid helt jevne, og derfor kan vi ikke regne med at løkkene kan settes med helt jevn avstand bortover. Noen plasser må vi fylle på mer enn andre steder.
http://www.skoytevern.com/412577549

Vi ønsker å få spleising på å sette båten på slipp i 1 uke der vi:
· Rengjør skroget og tar vekk gammelt drev
· Skiftning av bolter som vi helt sikker må gjøre
· Mulig skiftning av noen meter bord
· Ny dreving av skog under vannlinjen
· Justering av propellblad grunnet vibrasjon
· Sjekke alle ventiler og kjølesystem
· Montere på ny sink
· Nytt bunnstoff
· Innleie av ekspert på skrog og dreving i fra Ålesund Museum
Vil tru at totale kostanden på dette arbeidet vil nærme seg kr 200 000,-. Så vi vil takk for alle som vil støtte oss da det vil bety mye for oss i Skøytevern.