Fra Togspor til Turvei - Den gamle jernbanestrekningen mellom Larvik og Porsgrunn
Bli med på å realisere en sjelden og unik mulighet til glede for mange i Vestfold og Telemark – ja hele Norge! Utenom spleisen er det så langt også samlet inn 1.207.000,-! Vi håper mange blir med, det styrker saken!
Bli med på å skape en attraksjon, en unik og spektakulær turvei som går på den gamle jernbanestrekningen fra Larvik opp langs Farrisvannet via Kjose til Oklungen og ned Bjørkedalen til Porsgrunn. En turvei som er for gående og syklende og som vi kan være stolte av og glede oss over i generasjoner fremover, og som trekker nasjonal og internasjonal oppmerksomhet og turisme til regionen. Muligheten til å få fantastiske naturopplevelser langs en nasjonal sykkelrute, som gir stor helsegevinst og bedre folkehelse ligger der. Hva dette kan gi av bærekraftig utvikling og positiv synergieffekt til regionens innbyggere, barn og ungdom samt næringsliv er enormt bredt og mangfoldig. Prosjektet vil også være et positivt symbol for den nye fylkessammenslåingen og samarbeid på tvers i et nytt fylke.
Hvorfor samle inn penger på SPLEIS?
Toget går bokstavelig talt nå, det er en sjelden mulighet og vi må gripe den mens den er der. Målet vårt er å samle inn 5.000.000,- til prosjektet, det å skaffe til veie nok finansiering er hele nøkkelen til at denne turveien blir realisert! Vi håper du blir med!
Hvis du ønsker å støtte opp om denne SPLEISEN vil ditt bidrag uansett beløp øke muligheten til å få realisert turveien! Alle monner drar og får vi med mange, vil det også vise folkets engasjement og gi viktige signaler inn mot myndigheter og beslutningstakere i prosessen. Dersom vi kan vise til et stort engasjement blant folk vil det igjen være lettere å få utløst midler fra andre finansieringskilder. Pengene som samles inn, vil utelukkende gå til prosjektet og utbetales i sin helhet kun til dette formålet.
Vi skal ikke sitte etterpå og angre på at vi ikke har forsøkt alt vi kan for å få dette til, så derfor blir grasrot engasjement og alle ulike bidrag veldig viktige for å få realisert turveien. Uten et positivt vedtak i kommunestyrene i Porsgrunn og Larvik nå, mister vi trolig muligheten for all framtid. Med finansiering på plass er det langt lettere for kommunene å gjøre et positivt vedtak.
Vi er nå i gang med en SPLEIS for å gi alle som ønsker det muligheten til å støtte prosjektet. Det vil også bli flere måter man kan gi bidrag til prosjektet på, både for private og for næringslivet. Dersom du, eller din organisasjon ønsker å gi et større bidrag og vil gå utenom SPLEIS, så send oss gjerne en e-post på togsportilturvei@gmail.com så har vi også andre ordninger å tilby.
Kostnader for ferdigstillelse av turveien: I slutten av Mai 2021 støttet SpareBank 1 Sørøst-Norge prosjektet med 1 million kroner til et avklaringsprosjekt, der blant annet et nytt kostnadsoverslag med lav usikkerhetsmargin skal utarbeides slik at man med større nøyaktighet kan estimere hva denne turveien vil koste. Prosjektet er i gang og det er startet opp med befaringer på strekningen høsten 2021, disse befaringene skal legge grunnlaget for dette «nye» kostnadsoverslaget. Utredningen skal oppsummeres i en sluttrapport som skal brukes som beslutningsgrunnlag for et eventuelt vedtak om gjennomføring. Arbeidet utføres av Porsgrunn og Larvik kommune i fellesskap og forventes sluttført før 1. Januar 2022.
Kommunene forespurte våren 2021 BaneNOR om å få forlenget tilbudsfristen (som gikk ut 30.06.21) med ett år, med bakgrunn i å få bedre tid til blant annet å skaffe tilveie nødvendig finansiering, få et bedre kostnadsoverslag/vurdering og bedre kunnskapsgrunnlag for beslutningen. I begynnelsen av juni kom et revidert tilbud fra BaneNOR til Larvik og Porsgrunn kommune med forlenget tilbudsfrist til 30.06.2022. Tilbudet er likt som tidligere, men det økonomiske vederlaget Bane NOR tilbyr er redusert fra 10 millioner til 5millioner kroner. Bakgrunnen for reduksjonen er at BaneNOR vil utføre en del sikringstiltak langs strekningen – og dette til en estimert verdi tilsvarende ca. 5 mill. kroner. Disse tiltakene går ut på å sikre fjellskråninger for rasfare etc. samt å stenge tunnelene med låsbare porter samt stenge bruer bedre enn tidligere. BaneNor sier at dette er gjennomført tidlig på høsten 2021. Portene foran tunnelåpningene vil kunne brukes også senere til å vinterstenge turveien. Ja for vi skal lykkes med å få etablert denne turveien-😊.
Og fra tidligere har Miljødirektoratet bevilget 5 millioner til prosjektet!
Annen finansiering:
Vi i «Fra Togspor til Turvei» jobber med å påvirke statlige instanser som eksempelvis Samferdselsdepartementet, Helse- og Omsorgsdepartementet, Fylkeskommune m.fl. med mål om å øke den statlige støtten til prosjektet.
Vi arbeider for å få støtte og bidrag fra andre finansieringskilder som stiftelser, næringslivet og private aktører i regionen. En realisering av prosjektet vil være en fantastisk attraksjon for hele regionen og vi håper at mange vil bli med å bidra.
Vilkår for tilbakebetaling av innsamlede midler:
Vi jobber målrettet for at hele strekningen blir en turvei for alle, samt at den også kan inngå som en nasjonal sykkelrute slik at Statens Vegvesen trolig kan bidra med drift og vedlikehold.
På grunn av prosjektets omfang og størrelse, men også fordi det er knyttet noe usikkerhet til ferdigstillelsen, ønsker vi at SPLEISEN skal bidra også dersom vi ender opp med at kun «delstrekninger» blir realisert.
Vilkår:
Pengene tilbakebetales til giver dersom følgende inntreffer:
- Dersom både Porsgrunn og Larvik kommune bekrefter til styret i «Fra Togspor til Turvei», at de begge takker nei til å overta hele eller deler av den gamle jernbanestrekningen fra BaneNOR, og det bekreftes at prosjektet i sin helhet er avsluttet og at en overdragelse av eiendommene som tilbys fra BaneNOR er skrinlagt mht. til turvei, eller
- Dersom kommunene bekrefter til styret i «Fra Togspor til Turvei» at de kun takker ja til å overta delstrekninger som ikke ligger i den mest attraktive delen, som er langs Farrisvannet mellom Farriseidet og Bjørkedalen skole, eller
- Dersom kommunene bekrefter til styret i «Fra Togspor til Turvei» at de takker ja til delstrekninger som ligger innenfor den mest attraktive delen som er langs Farrisvannet mellom Farriseidet og Bjørkedalen skole, men som samlet likevel ikke gir mer enn 8km turvei, eller
- Dersom styret i «Fra Togspor til Turvei» etter en helhetlig vurdering kommer til at prosjektet ikke vil bli gjennomført med innhold eller tilstrekkelig framdrift ut fra forutsetningene for SPLEIS-aksjonen.
I disse tilfellene over vil de innsamlede midlene tilbakebetales uten kostnad for giver og utføres av «SPLEIS» organisasjonen.
Alle innbetalinger skjer til organisasjonen «Fra Togspor til turvei», registrert som forening med org.nr. 926 777 556 i Enhetsregisteret. Organisasjonen er registrert med et styre, p.t. bestående av Dag Thorstensen (styreleder), Morten Eftedal Myrsve, Einar Tore Fjeldskår og Merethe Solstad.
Tidsperspektiv for avslutning av SPLEIS og utbetaling til prosjektet
Pengene blir stående på konto i SPLEIS frem til det foreligger en skriftlig bekreftelse fra kommunene til styret i «Fra Togspor til Turvei» om at prosjektet blir noe av. Videre må det foreligge en bekreftelse på at overdragelsen av eiendom(mene) fra BaneNOR er avtalt, med hensikt å lage en turvei.
Dette må som minimum være delstrekninger som ligger i den mest attraktive delen langs Farrisvannet mellom Farriseidet i Larvik kommune og Bjørkedalen skole i Porsgrunn kommune, og det må som minimum også gi mer enn 8km turvei. Da først vil denne SPLEISen bli avsluttet og pengene overføres til prosjektet etter avtale med kommunene.
Vårt mål er å oppnå nødvendige bekreftelser fra kommunene innen 31.12.2021, men det er usikkert om dette er mulig og derfor kan denne dato endres og skyves på fremover i tid.
Informasjon om dette vil bli oppdatert her på SPLEIS siden.
Videre fremdrift i prosjektet:
«Fra Togspor til Turvei» har vært initiativtakere til, og arrangert dialogmøter i samarbeid med kommunene der også representanter fra Fylkeskommune, Statsforvalteren (Fylkesmann), Statens Vegvesen og Bane NOR har deltatt. Disse fortsetter vi med fremover for å sikre en god dialog og fremdrift i diskusjonene mellom aktørene. Dialogmøtene har også bidratt til at de to kommunene og Bane NOR kom til forhandlingsbordet i begynnelsen av februar 2021.
Det er mange saker som ressursgruppa i «Fra Togspor til Turvei» jobber med nå og oppgaver som kommer fremover, det er også mange saker som går parallelt. Men akkurat nå er det finansieringen som er det aller viktigste, uten det på plass får vi trolig heller ingen turvei.
Facebook gruppen vår «Fra Togspor til Turvei» har pr. 11. Sept. 2021 over 12.500 følgere. Bli gjerne med og følg oss du også, så får du mer informasjon om prosjektet og fremdriften. Vi er veldig glade for det store engasjementet og hvis noen har gode ideer eller innspill/bidrag, så kan dere også ta kontakt med oss på: togsportilturvei@gmail.com
Styret i
«Fra Togspor til Turvei»