«Prosjekt Jærv (Wolverine)» – fokus på mental helse og veteransaken
51 400 kr
152 givere
Avsluttet
Denne knappen scroller ned til dele-knappene, hvorav den første heter «Del på Facebook».

En tjeneste fra Logo SpareBank 1

20% av målet oppnådd
51 400 kr20 % av 250 000 kr

«Prosjekt Jærv (Wolverine)» – fokus på mental helse og veteransaken

Alle pengene som samles inn skal brukes på kampanje for mental helse

Filmen over er en pilot av en kommende videoproduksjon som skal være med på å belyse mental helse og veteransaken. Piloten er sponset av Vågen Energirådgivning.

I en undersøkelse utarbeidet av Institutt for militærpsykiatri og stressmestring, Forsvarets sanitet (IMPS) i samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) svarte 4200 Afghanistan-veteraner at de hadde opplevd å bli angrepet av fienden. 2000 opplevde et øyeblikk der de trodde de skulle dø. Minst 1000 har nå én eller flere psykiske helseplager. I tillegg vet vi at det er mange med samme erfaring fra øvrige operasjoner som på Balkan, i Libanon med flere. Og mørketallene er store. Med dette som bakteppe ønsker vi å sette fokus på veteransaken, hverdagslivet etter utenlandsoperasjoner og mental helse i samfunnet generelt. Vi mener dette er noe som angår alle. Alle kjenner en veteran. Veteranen er naboen din, kollegaen din eller en nær slektning. Kanskje er en av dine kolleger, eller en av dine venner, en del av mørketallene?

Gjennom en unik videoproduksjon, med script laget av veteraner som har kjent på utfordringene med å «komme hjem», ønsker vi å belyse et tema som er veldig aktuelt, men som dessverre får for lite oppmerksomhet. Låten «Jærv (Wolverine)» med hardrockbandet Pånnivågn vil være utgangspunktet for produksjonen. Sangen er skrevet for å sette fokus på psykisk helse i hverdagen, gjennom å bruke metaforer om strid. Vokalist Håvard Haugan er selv veteran, og har tjenestegjort i Nato-styrkene. Først i Kosovo, deretter i Afghanistan.

Med bruk av virkemidler i form av en profesjonelt produsert video, med fengende og røff musikk og en tekst med sterkt budskap, prøver vi en ny måte å fange oppmerksomheten til publikum på. Vi tror dette er en effektiv måte å nå ut til veteraner, pårørende, familie, kolleger og øvrig publikum. Håpet er at flere med utfordringer i hverdagen kan bli sett – både veteraner og andre med tilsvarende utfordringer. I beste fall kan produksjonen være med på å redde liv.

Mange av dem som reiser ut er unge soldater, og en musikkvideo for å belyse viktigheten og risikoen ved utenlandsoppdrag er et mer treffende medie enn en brosjyre eller et informasjonsbrev.

Produksjonsselskapet Camerat skal produsere filmen. Manus er laget i samarbeid med veteraner. Musikken er skrevet og fremført av Pånnivågn. Eventuelt overskudd av kampanjen vil i sin helhet gå til en organisasjon som jobber for bedre psykisk helse hos veteraner.

Lenke til musikk: https://open.spotify.com/track/2FBnG32EOemUNwVpEjfxYy?si=09445d08f97f4081

Ønsker du mer informasjon om prosjektet ta gjerne kontakt på telefon 90145599 eller e-post [email protected]

Opprettet av
Pånnivågn

VerifisertJo Kristian Kvernland er ansvarlig for spleisen

Pengene utbetales til

Orgnr. 915 667 538

Del innsamlingen
Facebook
E-post
Lenke
Instagram
Plakat
QR-kode
Bygg inn
Jo Kristian Kvernland er ansvarlig for innholdet i denne innsamlingen og for at pengene går til angitt formål. Mistanke om brudd på våre vilkår? Rapporter den til oss.

Se hva andre spleiser på 🙌

Tenker du på å lage en spleis til noe du brenner for? Vi har samlet et knippe inspirerende spleiser under!

Se spleiser vi heier på
Se flere spleiser vi heier på

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×