Vi trenger din bærehjelp. Drosjemonopolet er blytungt
Nok er nok - Drosjemonopolet må fjernes
Siden 1999 har myndighetene stoppet alle forsøk på nyetableringer og innovasjon i drosjemarkedet. Publikum hindres tilgang til nye, smartere og billigere drosjetjenester, for å beskytte næringsinteressene til noen drosjeeiere.
Dermed må folk ta til takke med noen faste drosjeeieres tjenester og betale prisene de forlanger -eller bortvelge drosje, noe stadig flere også gjør.
Dermed har drosje blitt en tjeneste man kun tar seg råd til om det er tvingende nødvendig.
Det har aldri manglet på norske taxigründerforsøk, som vist i lenkene her:
Minitaxi, Miljøtaxi Økotaxi Lavpristaxi Taxibeat TaxiStation DinTaxi Taxiadvisor ClickAtaxi Prai - Alle som har søkt om drosjeløyver for å lansere noe nytt i drosjemarkedet etter 1999, har imidlertid fått avslag. Dette fordi billigere og mer kundetilpassede drosjetjenester kan være til ulempe for de etablerte drosjeeierne og skade næringsgrunnlaget deres.
Jeg ønsker å sette en endelig stopper for denne forskrudde og ødeleggende reguleringen. Fordi det er fullt er mulig.
Det må imidlertid gjøres av rettssystemet og saken bør føres av en god advokat. Til dette kommer at jeg allerede nådd frem med en klage til ESA, som omtalt her:
Regjeringen jobber med lovendringer, men foreløpig er det mest uklart og det vil ta altfor lang tid. Dessuten har Norges Taxiforbund mobilisert motkrefter, mens forbrukerne knapt har noen stemme.
Selskapet DartRide AS (beståede av norske gründere, som lenge har ønsket å lansere et nytt lavpriskonsept for taxi, kalt "Dart"), ønsker å prøve en kommunal trenering av selskapets søknad om drosjeløyver rettslig.
Saken vil gjelde krav om å kjenne Oslo kommunes behandling av søknad om drosjeløyver ulovlig -i strid med etableringsfriheten etter bestemmelsene i EØS-avtalen.
En seier i retten vil sette presedens og drosjemonopolet vil i praksis vil dø en naturlig død.
En seier i retten, vil gjøre det umulig for drosjebyråkratene i fylkeskommunene å avslå søknader om drosjeløyver fra alle som ønsker å lansere nye konsepter. Slik vil vi ha det.
Men å føre -og vinne frem med en sak i retten kan fort koste over kr. 500 000,-
Derfor trengs all den økonomiske drahjelp jeg kan få til å få saken gjennomført.
Etter mitt syn, vil alle være tjent med et liberalt drosjemarkedt.
Og hvem vet? Kanskje får du "tilbakebetalt" et eventuelt bidrag i herværende sak i form av lavere taxiregninger, allerede i nær fremtid? :kissing_closed_eyes:
Det vil også bli krevd erstatning, fordi kommunen har hindret oss i å etablere -og utøve næringsvirksomhet i Oslo ulovlig, samt for økonomiske tap fordi overlevelsesmulighetene for nyskapningen som gründerne har brukt ressurser på å utvikle har blitt undergravd.
Innovasjon er regnet som ferskvare med begrenset «holdbarhetsdato» og vår innovasjon har samlet støv altfor lenge. Jo lenger tid det går før innovasjon blir realisert, desto mindre er overlevelsesmulighetene for den i markedet.
Blir vi tilkjent erstatning, vil jeg naturligvis sørge for at alle som har bidratt får refundert sine bidrag. Ikke minst skal alle bli invitert til stor fest & feiring :upside_down: