Andre leveranse var å kjøre bilen og 40 brannslukkingsapparater tilbake til Lviv og overlevere begge delene til en ukrainsk soldat.

Hver bil blir overlevert til individuelle brukere, som så får bedre kapasitet til å yte motstand mot okkupantene. Firehjulsdrift, dieselmotor og manuell girkasse er etterspurt, og bilene som kjøpes inn har dette. Varebiler og pickuper er bra. Vår bil ‘#46 Margaryta’ hadde rullet gode 390 000 km, så kondisen var ikke som rett fra fabrikken. Men ikke så lite dyserens og tre dagers kjøring hjalp noe. Med mye last, ca. 900 kg hundematt og brannslukkere, brukte vi nok opp resten av bremsene på denne trofaste sliteren, som nå nok ender sine dager ved fronten i UA.

Med tidlig start dag 4 ble det frokost og dieselfylling langs veien. Dagens etappe var på 650 km tilbake til Lviv, takket være at vi hadde returnert vestover etter å ha levert hundematen og ankommet overnatting 23.30 med en halvtimes margin til portforbudet kl 24.00 lå vi godt an til å rekke toget ut av UA fra Liviv.
Du blir kanskje ikke arrestert, men vi vil ikke anbefale noen å ferdes langs landeveien etter midnatt i en varebil med norske skilter og null ferdigheter i lokale forhold eller språk.
Så vi fortsatte vestover, passerte byer, kontroller og storkereder på veien tilbake til Lviv og overlevering. Trafikken kan du spørre om senere, la oss si den var godt forskjellig fra nordiske veier. Flyalarmene kom også, tydelig at Putin&Co har et visst behov for ikke å miste ansikt etter oppsiktsvekkende angrep et par dager tidligere.

Og så: Vi avtalte å treffe Sergej i Lviv, og møtte en besluttsom og travel ung mann som var synlig berørt av hva vi brakte med oss. Vi var ikke mindre berørt av dette personifiserte uttrykket for motstanden mot okkupasjon og ufrihet som han målbar tvers gjennom språkbarrierer og tidsnød. Vi kan si som Hunt etter Hillarys erobring av Mount Everest: "There were cheers of course, and I blush to admit, a few hugs".

Og dermed hadde vi fullført oppdraget. Etter snaut 3000 km hadde bidragene blitt mottatt av de som trenger all mulig bistand fra oss.

Dette var min (Henning) andre tur og med min faste kartleser Thomas gikk dette helt uten de store utfordringene. En stor del av æren for dette skal også Tetiana ha, hun ble brukt som "backoffice", hun ordnet med hotell bookinger underveis og bestilte tog ut av UA for oss.
For min del, og jeg skal nok klare å overtale Thomas også, var nok ikke dette min (vår) siste tur. Vi så begge hvor viktig dette er i kampen for et FRITT UKRAINA.
Takk for bidrag og støtte. Vi formidler gjerne innrykkene og hva vi sitter igjen med etter reisen når vi sees neste gang.
Thomas og Henning