Donasjon til E-Sport ungdomsbedrift på Katta
E-Sport er en idrett som i dag er på full fart inn i skolehverdagen og vi mener at dette er bra. E-Sport er elektronisk sport der flere konkurrenter spiller imot hverandre i spillkonkurranser. Katedraleague UB ønsker å arrangere spillkonkurranser på Hamar katedralskole (Katta) og Katta blir da den første videregående skolen i Hedmark som arrangerer E-Sport konkurranser. Katedraleague UB skal ikke arrangere konkurranser med voldelige spill, men spill som krever mer taktiske og strategiske ferdigheter uten blod.
På sikt håper vi at Hedmark får sin egen spilllinje og at vårt bidrag med en ungdomsbedrift skaper positivitet rundt dette. Det finnes i dag E-Sport linje i Gausdal VGS, Buskerud (Folkehøyskole), Tiller VGS og Garnes VGS (basert på søk på Google).
På Garnes VGS i Bergen er e-sport blitt en studiespesialiserende utdanning på linje med toppidrettstilbudet i fotball og håndball. Elevene avlegger eksamen, og får karakter på vitnemålet. Hovedmålet for førsteklasse er treningsplanlegging, basisferdigheter og ferdighetsutvikling, og kompetansemålene er knyttet til dette, sier Johnstad til Gamer.no, som først omtalte det nye utdanningstilbudet (Kilde: https://www.nrk.no/) . Elevene skal således ikke lære å spille i en E-Sport linje, det kan de allerede. De skal lære å håndtere spillene og bli bedre spillere samtidig som de øver i de egenskaper som enhver student trenger for å klare både skole og fritid.
E-Sport har hatt en eksplosiv utvikling de siste 10 år, i en rapport fra https://www.superdataresearch.com går listes bl.a. denne utviklingen opp:
- Over 213.8 people watch competitive gaming this year, and is on track to reach a global audience of 303M by 2019E.
- Global revenue for the worldwide eSports market totals $892.8M in 2016E, up 19% YoY.
- Asia leads the current global eSports market with $328M in revenues, followed by North America ($275M) and Europe ($269M).
- Direct consumer revenue grew 36% YoY, as eSports enthusiasts spend $230M on tickets, merchandise and prize pool contributions, among others.
- eSports audiences are predominantly male (85%), and nearly half (46%) are between 18 and 25 years old.
Utvikling i Norge:
Det antas at veksten i Norge følger de vestlige markeder. NRK ble den første norske kanalen til å overføre en E-Sport kamp live i slutten av 2017 (https://tv.nrk.no/serie/e-sport).
Hvilke evner/egenskaper utvikler disse studentene?
Ihht Prakticum (www.prakticum.fi) og deres håndbok så er det disse evnene elevene utvikler og har behov for i og rundt spillsituasjoner:
- Ansvar
- Lagånd
- Kommunikasjon
- Mental trening
- Ergonomi
- Strategisk tenkning og planlegging
- Faste rutiner og struktur i hverdagen
- Mål og måloppnåelse
Pengene skal gå til:
Vi trenger penger til det indre og ytre salgsmiljøe her på Katta, dette handler om å profilere oss inne i de rommene vi får bruke på Katta samt sette opp rollups og lignende på utsida. Vi ønsker å skape en god stemning og vise Katta (skolen) at spill kan engasjere og motivere. Vi trenger også penger til spill lisenser og til diverse klær og utstyr. Vi vil ikke betale ut utbytte i ungdomsbedriften og alt av utstyr vil bli gitt videre til neste års studenter her på Katta slik at de kan drive denne aktiviteten videre.
Hvem er vi:
Katedraleague UB består av 12 ansatte som alle er elever på Hamar katedralskole. I bedriften så er det et samarbeidsprosjekt mellom Service og Samferdsel og Elektrofag.
Ordføreren i Hamar har allerede støttet oss med 2500,- fra kommunen. Du kan også støtte oss her og nå!