Minnesmerke over tvangsevakueringen
Gi ditt bidrag til et minnesmerke over tvangsevakueringen i 1944
Prosjektet er et initiativ fra stiftelsen Mearrasiida i Indre Billefjord, RiddoDuottarMuseat Porsanger museum og Porsanger kommune.
Jeg ønsker å bidra til å få satt opp et minnesmerke i Indre Billefjord.
Dette vil bli et symbol på tvangsevakueringen og brenningen.
Monumentet vil utformes av en lokal kunstner og en minneplakett over de som omkom som følge av tvangsevakueringen og overvintringen vil settes opp.
Dette skal være folkets minnesmerke. Finansiert av oss som er opptatt av å bevare minnene om, og å hedre, de som bar med seg opplevelsene gjennom livet.
Våre forfedres fotspor. Foto fra Østkaia i Indre Billefjord Foto: Kjell Derås
Den 6. og 7. november 1944 var det stor trafikk i Indre Billefjord. En rekke lastebiler kjørte ned til kaien hvor man lastet om bord mennesker som kveg i Carl Arp. I lasterommene, hvor bunnen var dekket med brakkeflak, lå det mengder av tysk krigsmateriell. Rundt 400 tyske soldater skulle også med skipet. Til sammen var det 2000 mennesker om bord. Unge og gamle ble stuet sammen i en transport som de neste dagene sto i fare for å bli torpedert eller bombet av allierte styrker. Men først måtte de vente på eskorte. I lasterommene satt, sto og lå folk i usikkerhet og redsel. Lyden av lukene smalt igjen ble for all ettertid et vondt minne, en lyd av krig. En lyd man ikke glemte.
Den lille jenta på bildet er Petra, her holder hun bildet av henne og bestemoren på vei til Carl Arp. Foto: Roger Albrigtsen
En redselsfull reise
Onsdag den 8. november 1944 gikk Carl Arp sammen med skipet Weserstrom fra Billefjord. Eskorten var V-6514 og V-6515 mot Hammerfest. De ankom byen samme kveld, der skulle man etter planen ta inn drikkevann, men det fikk man ikke. Klokken 23.15 om kvelden seilte V-6301, V-6615 og R-65 fra Fægfjord mot Tromsø som eskorte for skipene Polarlys, Weserwald, Weserstrom og Carl Arp. En nattens konvoi med deporterte. Torsdag den 9. november om formiddagen gikk de over Lopphavet og om kvelden ankom de Tromsø. Nesten dag gikk ferden videre, folket var fortsatt i lasterommene under oppholdet i ishavsbyen. Fredag den 10. november klokken seks om kvelden ankom Carl Arp Narvik. Dampskipet hadde da seilt uten eskorte fra Tromsø. Scenene som utspant seg på kaien da de deporterte ble tatt i land var redselsfulle. De mottok behandling av Røde Kors og ble fordelt på ulike steder i byen, for flere gikk ferden til sykehuset. Stanken fra lasterommene var så intens at hjelperne måtte bruke gassmasker.
Adolf Binder
Tre dager etter at Carl Arp hadde forlatt Indre Billefjord seilte Adolf Binder fra Hamnbukt. Om morgenen lørdag den 11. november gikk dampskipet fra Hamnbukt til Indre Billefjord for også der å ta om bord folk. Klokken ti over tolv samme formiddag seilte Adolf Binder mot Hammerfest med et enslig eskorteskip, det ankom byen samme kveld. Natt til søndag den 12. november klokken ti på halv to avgikk Adolf Binder sammen med skipet Lokstedt under eskorte av V-6312 og NT-03 mot Tromsø. Klokken ti over to samme natt overlot man eskorteringen til V-6312. Adolf Binder ankom Tromsø mandag den 13. november. Fra Tromsø gikk ferden videre mot Narvik tirsdag den 14. november. Adolf Binder ankom Narvik onsdag den 15. november. De deporterte gikk direkte om bord i den ventende Stella Polaris.
Fra Narvik mot sør
D/Y Stella Polaris hadde ligget i Narvik noen dager og ventet på Adolf Binder. Da skipet ankom var allerede de som ikke lå på sykehus sendt om bord. I tillegg ble de deporterte fra Adolf Binder tatt om bord ved ankomst onsdag den 15. november. Skipet seilte fra Narvik så snart alle var om bord og ankom Bodø om kvelden neste dag. Fredag den 17. november om morgenen ankom det Sandnessjøen og tidlig om kvelden la skipet til kai i Mosjøen. Derfra ble folk samlet for avlusing og overnatting før ferden gikk videre med tog sørover. Hjemme i Porsanger fortsatte soldatene klappjakten på de som hadde stukket seg unna. Snart skulle flammene lyse opp de mørke november-nettene.
Tekst: Roger Albrigtsen
Stella Polaris fotografert i Tromsø under krigen. Bygget 1927 ved Götaverken for Det Bergenske Dampskibsselskab. Gikk i flere år i cruisetrafikk. Rekvirert av den tyske marine og brukt som losjiskip for u-båtmannskap i Skjomen ved Narvik. Fraktet de tvangsevakuerte fra Narvik til Mosjøen. Solgt i 1969 til Japan som restaurant- og hotellskip. Gikk ned mellom Japan og Kina under slep i 2006. Hviler i dag på havets bunn. Foto: arkiv Roger Albrigtsen
Hvorfor minnesmerke i Indre Billefjord?
Det var fra Østkaia i den sjøsamiske bygda de to største transportene av finnmarkinger gikk sørover. Carl Arp og Adolf Binder er for all ettertid kjent som dødsskipene. Med minnesmerket vil de som aldri kom hjem bli hedret.
Spleisen er opprettet av Roger Albrigtsen, krigshistorisk formidler, forfatter & frilansjournalist bosatt i Lakselv, Porsanger. Forfatterens svigermor ble tvangsevakuert med Adolf Binder.