Belønninger kan booste innsamlingen

Du kan legge til belønning i spleisen din, som et incentiv for å gi penger. Det er en fin måte å gi noe tilbake til de som gir deg penger på.

La oss si at du skal samle inn penger til nytt vaffeljern eller oppussing av kiosken til ditt klubbhus. Da passer det perfekt å tilby giverne fem vafler om de gir 300 kroner, eller fem brus og fem vafler på neste hjemmekamp om de gir 500 kroner.

Noe konkret tilbake

Hvorfor passer dette perfekt, sier du? Jo, fordi det koster så lite for deg, og det kan være nok til at folk som i utgangspunktet hadde tenkt til å gi 200 kroner til innsamlingen din, nå gir litt ekstra fordi de får noe konkret tilbake. Om det ikke passer med mat eller andre ting, kan du tilby alt fra sponsorbilde, kalendere, plassering av logo i kiosken, opprop av støttespillere på neste kamp eller liknende. Men husk vinningen bør ikke gå opp i spinningen!

Se hvordan barne- og ungdomsforeningen Hagecrew knyttet belønninger tett til deres fokusområde, både når det gjelder dyrking av planter og ungdomsarbeid:

Loading interface...

Rabatt på produkt

Har du satt i gang en innsamling for å starte produksjon av et produkt, er det ganske rett frem å tilby forhåndssalg av produktet du skal lage. Men likevel er det noen ting det er viktig at du tar i betraktning her:

Du bør gi ekstra verdi til de som tar sjansen på å kjøpe et “usett” produkt, enten i form av rabatt, eller eksklusivitet. Om du ikke tilbyr noe rabatt, er sannsynligheten stor for at potensielle givere heller vil vente til produktet er til salgs i butikken eller et annet sted. Grunnen til å tilby rabatt på dette stadiet er veldig enkel: Du trenger de første kundene, de tar en risiko med å kjøpe produktet ved å måtte vente lengre med leveranse enn ved å kjøpe i butikk. Og du vil vel teste betalingsvilligheten til potensielle kunder?

Eksempler på rabatter:

  • Pakker: «Kjøper du produkt x nå, får du med 3 for prisen av 2.»

  • Early-bird: «De 50 første som velger produktet og får fart på innsamlingen, får produktet for 250 kroner i stedet for 350 kroner.»

  • Rabatt: «Kjøper du produktet gjennom innsamlingen, får du produktet til 300 kroner, hvor veiledende butikkpris er 450 kroner.»

Eksklusivitet på markedet

Om du på den andre siden tilbyr noe eksklusivt eller unikt, kan du ta en høyere pris enn du ellers ville gjort fordi produktet er «one-off» eller helt unikt!

Eksempler på eksklusivitet:

  • «Jeg skal produsere en bok som koster 500 kroner per stk, men giverne som gir 800 kroner får ett eksemplar fra første produksjon med signatur, inngravering og en personlig hilsen fra forfatter. I tillegg blir de nevnt på en takkeside i boka.»

  • «Gir du 1000 kroner ekstra blir du invitert på middag med forfatter.»

  • «Gir du 3000 kroner kommer vi til din organisasjon og holder foredrag.»

Det som er viktig med rabatter og eksklusive tilbud er å begrense antallet, slik at det faktisk er unikt. Det kan du selvfølgelig gjøre når du lager en spleis med belønning her hos oss.

Bare se hvordan bandet Astmatisk Gapskratt på ballsy vis presenterer belønningene sine:

Loading interface...

Du blir nysgjerrig på plata og de svarte t-skjortene med rosa trykk, sant?

Belønninger generelt

Du kan skille mellom konkrete eller materielle og immaterielle eller symbolske belønninger.

  • Konkrete eller materielle belønninger: Selve produktet du samler inn penger til, album, bok, t-skjorte, kaffekrus, kunst, plakat, trykk, mat og drikke, eventer, arrangementer, forestillinger, billetter eller påmelding til en opplevelse.

  • Immaterielle eller symbolske belønninger: Takkebrev, «Gi det videre-belønning» → giveren betaler for noe som en tredjepart mottar, for eksempel et måltid, skoleutstyr, medisiner, og liknende.

Her kan du se hvordan bandet Dumpster Divas har varierer belønningene sine:

Loading interface...

Tommelfingerregler for belønninger

  • Ha minimum 3 forskjellige belønninger – og maks 10.

  • Det vanligste beløpet for støtte er 250-350 kroner.

  • Ikke ha belønninger under 200 kroner.

  • Ta i betraktning hva en utsendelse av en belønning koster, og om det er inkludert i prisen.

  • Vis frem belønninger på bilder eller i en video. Tilbyr du måltid bør du ha med et fristende eksempelbilde av hva giveren får tilbake.

  • Husk at det alltid er mulig å støtte med valgfritt beløp, så det forsvinner ikke om du har med belønninger.

  • Spør nettverket ditt på forhånd om det er en bra belønning og hva den burde koste.

  • Bare slipp fantasien løs for hva belønningene kan være.

Slik legger du til belønninger i spleisen din:

Få store ting til å skje med folkefinansiering og Spleis

To som jubler med lyspære over hodet
Nettleseren din trenger en oppdatering

Det er ikke sikkert Spleis fungerer eller vises riktig. Oppdater nettleseren

×