LukkVi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern på Spleis eller finn lenken igjen i bunnen av siden.

Hasle-Lørens vårdugnad på Spleis

Det kan være krevende å organisere salgsdugnad for en hel klubb. Da Hasle-Løren Fotball arrangerte sin vårdugnad gjennom Spleis, ble det samlet inn 344.731 kr fordelt på 18 dugnader og 425 deltakere.

Hasle-Løren Fotball arrangerte sin vårdugnad gjennom Spleis. Dugnadsaksjonen samlet inn 344.731 kr fordelt på 18 dugnader og 425 deltakere.

Ved å bruke Spleis sin dugnadstjeneste fikk de full oversikt over dugnaden på lagnivå, noe Line Thorgersen, styremedlem i klubben, mener gjorde administrasjonen rundt dugnaden mye enklere.

"Vi likte valgfriheten i de ulike produktene man kan selge, hvor man har noe som passer for alle og enhver, også for de som bare ønsker å gi penger. Og genialiteten i hvor enkelt det var å samle inn mye penger ganske så enkelt."

Pengene som ble samlet inn gjennom Spleis ble fordelt på en måte som styrket hele klubben. Hele 75% av inntektene gikk direkte tilbake til hver enkelt lagenhet, og resten ble brukt til fotballgruppa for å skaffe utstyr, startpakker for nye spillere og organisere ulike aktiviteter.Noe av utfordringen med digitale dugnadskampanjer er at barna kan bli passive i salgsprosessen. Det er ofte foreldrene som deler kampanjen med sine venner og familie og barna gjør veldig lite.

"For å få fart på dugnadsinnsatsen, tok vi en proaktiv tilnærming. Vi sendte hyppige påminnelser via lagledere, arrangerte konkurranser som belønnet lagene som samlet inn mest per registrert spiller, og understreket dugnadens obligatoriske karakter for alle lag, to ganger i året. Dette har ikke bare bidratt til økt innsats, men også til å holde treningsavgiftene lave og dermed tilgjengelige for alle. Spleis har virkelig vært en viktig partner i vår suksesshistorie."

Dugnaden var en stor suksess for klubben og Line har allerede planer om å foreslå å bruke spleis ved neste dugnad.

Slik gikk de frem:

Hasle-Løren Fotball er en av Norges største breddeklubber. Klubben har 2000 medlemmer fordelt på medlemmer i alder 4 til 93 år. I tillegg har de en veldig aktiv fotballskole hvor barn fra 5-7 år får en fin introduksjon til fotballen.

Aksjonen ble startet 24. april og løp til 21. mai.

Engasjementet var størst i starten

Vi så at halvparten av innsamlet beløp kom inn de første 10 dagene. Det var viktig å promotere aksjonen godt blant laglederene slik at de kom kjapt og godt i gang.

Innsamlet til Hasle-Løren Fotballs kampanje fordelt over tid

Suksessformel

Det var stor forskjell på de lagene som gjorde det bra og gjorde det dårlig. Det som gjenkjente de lagene som gjorde det godt var at de hadde veldig aktive lagledere. Laglederene la ut ukentlige oppdateringer i Spond, de delte tips og triks som ville øke omsetningen, de snakket direkte med deltakerene som ikke klarte å samle inn så mye og de la ut oppdateringer på spleisen som ble sendt ut til alle giverene med oppfordringer til å støtte mer og dele den videre.

Deltakere var nøkkelen til suksess

De lagene som klarte å engasjere flest spillere og foreldre var også de som samlet inn mest penger.

J2015 sin lagleder la ut denne teksten da dugnaden ble startet

Vi skal nå bli med på Hasle-Løren sin vårdugnad! Dette gjør vi for å få penger til cuper og annet gøy for jentene våre, samt penger til klubben så de kan holde medlemsavgiften nede og nå sitt mål: "Hasle-Løren IL er klubben hvor flest mulig fortsetter lengst mulig". Laget får 75% av inntektene og klubben får 25% av inntektene til laget. Dere oppretter salgside for din datter her: <url> (Det er veldig kjapt gjort.) Når det er på plass må den deles. Et godt tips er å dele på melding til familie og venner. I tillegg støtter Spleis å generere plakater, qr-koder og andre ting som dere kan ta med til naboer etc. Jeg har planer om å plassere min datter med en stand og noen plakater i gata vår i helga  Her setter bare fantasien grenser. Man kan kjøpe sokker, bursdagskort, lodd eller støtte med en donasjon. Alle dugnadsproduktene blir sendt fraktfritt fra Spleis til hele Norge så du kan til og med selge til tanta på andre siden av landet  Målet er at hver spiller samler inn 1000 kr. Det er jeg overbevist om at vi kommer til å klare! Lykke til, lag salgssiden med en gang via <url> og bare spør om dere lurer på noe.

Engasjer barna

Noe av utfordringen med digitale dugnader er at barna blir passive. Det er stort sett foreldrene som deler dugnaden med sine venner og familie og barna gjør veldig lite. Heldigvis har Spleis tatt grep for å fikse dette.

Oppsummering

Aksjonen var en suksess for klubben. Vi så dog det samme man ser med alle dugnader, at de som la ned mest innsats fikk mest penger i lagkassene sine. Når det er sagt var det veldig lite jobb for den enkelte deltaker, de solgte til sine venner, familie og naboer og varene kom rett hjem i postkassen deres. Det var også veldig fint at de som ikke trengte sokker eller bursdagskort, kunne støtte lokalklubben med en ren donasjon.

Les hvordan klubben din kan komme i gang med en dugnadsaksjon her

Hasle-Løren Fotballs aksjon

Se dugnadene som ble gjennomført som en del av Hasle-Løren Fotballs aksjon

Hasle-Løren Fotballs våraksjon

Samlet inn 230.000 kroner til idrettsklubben

Flaktveit IK har akkurat fullført sin andre dugnadsaksjon på Spleis, og har samlet inn 230 000 kroner - som kommer hele klubben til gode.

«For oss har Spleis sin løsning for digitale dugnader vist seg å være veldig bra»

– Edward Lygre, daglig leder i Flaktveit Idrettsklubb.

Les mer om deres erfaring her

Uuups! Du bruker en utdatert nettleser.

Med nettleseren du nå bruker vil spleis.no ikke kunne brukes skikkelig. Men fortvil ikke! Du har flere muligheter;

  1. Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome
  2. Fortsett på mobiltelefonen, bare skriv inn adressen:
  3. Lukk denne boksen, og fortsett på eget ansvar

×